Εκπαίδευση

Λάθη και  θέματα εκτός βιβλίου στη Χημεία – Να ακυρωθεί ερώτημα ζητούν οι βαθμολογητές

Λάθη και θέματα εκτός βιβλίου στη Χημεία – Να ακυρωθεί ερώτημα ζητούν οι βαθμολογητές

A-
A+
30/06/2020 | 15:22

Με τις Πανελλαδικές Εξετάσεις να ρίχνουν σήμερα, Τρίτη, αυλαία, και τους υποψηφίους των ΕΠΑΛ να εξετάζονται σε μαθήματα ειδικότητας (Στοιχεία Ψύξης – Κλιματισμού, Κινητήρες Αεροσκαφών, Ψηφιακά Συστήματα), το μάθημα της Χημείας εξελίσσεται στο μεγάλο αγκάθι της φετινής εξεταστικής διαδικασίας.

Τα θέματα της Χημείας στα οποία εξετάστηκαν την Παρασκευή 26 Ιουνίου οι υποψήφιοι των Πανελλαδικών Εξετάσεων, με το νέο και το παλαιό σύστημα, προκαλούν σφοδρές αντιδράσεις. Μετά την ανακοίνωση της Ένωσης Χημικών, καθηγητές ζητούν μέχρι και ακύρωση ερωτήματος στο οποίο εντοπίζουν λάθη, όπως αναφέρουν σε επιστολή τους προς την Επιτροπή Εξετάσεων του υπουργείου Παιδείας.

Εκτός των πλαισίων του σχολικού βιβλίου, κακά διατυπωμένα, ασαφή ή με ελλιπή δεδομένα και με επιστημονικά λάθη, κρίνουν βαθμολογητές τα θέματα της Χημείας. Αυτό αναφέρουν σε επιστολή τους προς την Επιτροπή Εξετάσεων, εκφράζοντας την έντονη διαμαρτυρία τους για τα θέματα στα οποία εξετάστηκαν οι μαθητές. Την ίδια ώρα, καθηγητές της Χημείας -επίσης με επιστολή τους- εντοπίζουν συγκεκριμένο λάθος στην εκφώνηση των θεμάτων και ζητούν να ακυρωθεί το δεύτερο ερώτημα του θέματος Δ3 ή εφόσον αυτό δεν είναι δυνατόν, να ληφθούν σωστές και οι δύο απαντήσεις που επιδέχεται.

Βαθμολογητές: Θέματα εκτός πλαισίου, λάθη και ασάφειες

Στην επιστολή που υπογράφουν 16 βαθμολογητές του μαθήματος της Χημείας, αναφέρονται τα εξής:

Οι καθηγητές Χημείας και βαθμολογητές του (..) Βαθμολογικού Κέντρου θέλουμε να εκφράσουμε την έντονη διαμαρτυρία μας για τα θέματα των φετινών Πανελλαδικών εξετάσεων στο μάθημα της Χημείας με το νέο αλλά και το παλαιό σύστημα.

Τα θέματα είναι εκτός των πλαισίων του σχολικού βιβλίου, κακά διατυπωμένα, ασαφή ή έχουν ελλιπή δεδομένα, περιέχουν επιστημονικά λάθη και κάποια κινούνται στα όρια της εξεταστέας ύλης. Ο όγκος τους είναι υπερβολικός σε σχέση με τον χρόνο εξέτασης ενώ έχουν μεγάλο βαθμό δυσκολίας στην κατανόηση των ερωτήσεων και την επίλυση. Δεν έχουν διαβάθμιση στη δυσκολία ενώ είναι ετεροβαρή (αφού δύο από τα έξι κεφάλαια καλύπτουν σχεδόν τα 6/10 των μονάδων).

Ενδεικτικά αναφέρουμε τα Α1, Α5.3, Β3,Γ4 Δ2,Δ3 με το νέο σύστημα και Γ3 με το παλαιό .

Τέλος, μεγάλη έκπληξη μας προκαλεί το γεγονός ότι το ίδιο θέμα στο παλαιό σύστημα είναι διατυπωμένο ορθά χωρίς ασάφεια ενώ στο νέο σύστημα είναι διατυπωμένο λάθος με αποτέλεσμα να μην μπορεί ο λύτης να καταλήξει σε σωστά συμπεράσματα.

Θεωρούμε ότι η ΚΕΕ οφείλει να σέβεται τον κόπο και την αγωνία των μαθητών, των γονιών αλλά και των καθηγητών τους και να βάζει θέματα τα οποία να είναι εντός ύλης, στα πλαίσια του σχολικού βιβλίου, σαφή, με επαρκή δεδομένα και επιστημονικώς ορθά. Ο ακροβατισμός της ΚΕΕ με την επιλογή των συγκεκριμένων θεμάτων οδηγεί στη δυσφήμιση του μαθήματος και την απογοήτευση των υποψηφίων που δεν βλέπουν τα αποτελέσματα να είναι ανάλογα της προσπάθειας που έχουν καταβάλει.

Καθηγητές Χημείας: Υπάρχουν λάθη – Να ακυρωθεί το θέμα Δ3 ή να γίνουν αποδεκτές 2 απαντήσεις

Καθηγητές Χημείας ζητούν την ακύρωση θέματος ή να γίνουν αποδεκτές δύο απαντήσεις. Αναφέρουν χαρακτηριστικά:

“Ανοιχτή επιστολή εκπαιδευτικών προς την Κεντρική Επιτροπή Γενικών Εξετάσεων (ΚΕΓΕ)

Αξιότιμοι κύριοι και κυρίες της ΚΕΓΕ,

Το χημικό φαινόμενο που περιγράφεται στο θέμα Δ3 αναφέρεται σε πολλές αντιδράσεις οι οποίες είναι παράλληλες (ορισμένες μπορεί και διαδοχικές) που γίνονται στις ίδιες συνθήκες, από ορισμένα αντιδρώντα για την παραγωγή διαφορετικών προϊόντων.

Αντί να δοθούν στην εκφώνηση τουλάχιστον δύο χημικές εξισώσεις δόθηκε μια που ονομάστηκε λανθασμένα συνολική χημική εξίσωση.

Αν υποθέσουμε ότι η σωστή απάντηση στο ερώτημα (ii) είναι 5,4 Kg CH3COOH, τότε η συνολική εξίσωση θα έπρεπε να ήταν η εξής:

  • 20CO + …H2 9CH3COOH + παραπροϊόντα,
  • όπου από 200 mol CO παράγονται 90mol ή 5,4 Kg CH3COOH.

Κάθε συνολική χημική εξίσωση, για την γραφή της οποίας έχουν ληφθεί υπόψη οι αναλογίες με τις οποίες αντιδρούν και παράγονται οι ουσίες, μας επιτρέπει να υπολογίσουμε την ποσότητα ενός προϊόντος που παράγεται πρακτικά, εκτός κι αν η αντίδραση είναι αμφίδρομη ή υπάρχουν απώλειες από το προϊόν αυτό.

Η υποτιθέμενη συνολική εξίσωση που δίνεται στην εκφώνηση δεν είναι συνολική, διότι οι συντελεστές των αντιδρώντων αντιστοιχούν μόνο στην παραγωγή του CH3COOH:

  • 2CO + 2H2 CH3COOH + παραπροϊόντα,

Η παραπάνω χημική εξίσωση είναι ένα στάδιο του συνολικού φαινομένου, οπότε τα 200 mοl του CO δεν καταναλώνονται μόνο για την παραγωγή του CH3COOH, αλλά και άλλων προϊόντων. Δεν αναφέρεται όμως ποιο ποσοστό των 200 mοl CO καταναλώθηκε για την παραγωγή του CH3COOH, αλλά χωρίς καμία λογική βάση το ποσοστό αυτό ταυτίζεται με την εκατοστιαία κατά μάζα σύσταση του CH3COOH στο μείγμα των προϊόντων.

Έτσι πιστεύουμε ότι το ερώτημα (ii) του θέματος Δ3 πρέπει να ακυρωθεί ή εφόσον αυτό δεν είναι δυνατόν, να ληφθούν σωστές και οι δύο απαντήσεις (5,4 Kg ή 6 Κg CH3COOH).

Γενικότερα τα θέματα είχαν προβλήματα και αρκετές ασάφειες που θα οδηγήσουν σε ακόμα χαμηλότερες βαθμολογίες σε σχέση με τις περσινές και θα απογοητεύσουν για άλλη μια χρονιά τους μαθητές του 2ου και 3ου επιστημονικού πεδίου καθώς θα ακυρώσουν την προσπάθειά τους. Αυτό είναι άδικο και για τον επιπλέον λόγο ότι οι μαθητές του 2ου και 3ου επιστημονικού πεδίου θα έχουν μειονέκτημα για τις κοινές σχολές των πεδίων”.






Πηγή:thetoc.gr