Εκπαίδευση
Λογοθεραπεία και Πρώιμη Παρέμβαση
Γράφει η: ΛΙΑΝΑ ΦΙΤΣΑΚΗ Λογοθεραπεύτρια - Μέλος του Συλλόγου Επιστημόνων Λογοπαθολόγων
Κατά την American Speech Hearing Association (ASHA, 2003), ο όρος «πρώιμη παρέμβαση» χρησιμοποιείται για: «υπηρεσίες που παρέχονται σε παιδιά από την γέννηση έως τα 3 έτη και που βρίσκονται σε κίνδυνο ή παρουσιάζουν αναπτυξιακές δυσκολίες ή καθυστέρηση» και αφορά τα εξής:
- Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος
- Ειδική Γλωσσική Διαταραχή
- Εξελικτική Γλωσσική Διαταραχή
- Νοητική Υστέρηση
- Σύνδρομο Down
- Λεκτική Απραξία
Όπως ήδη γνωρίζουμε, τα πρώτα πέντε έτη της ζωή του παιδιού είναι και τα πιο σημαντικά, καθώς καθορίζουν την ανάπτυξή στο γλωσσικό, στον οπτικοκινητικό, στο γνωστικό, στο συναισθηματικό και στον κοινωνικό τομέα. Σχετικά με τον γλωσσικό τομέα, ένα παιδί τυπικής ανάπτυξης μαθαίνει τις βασικές μορφολογικές, φωνολογικές, συντακτικές και σημασιολογικές δομές μέσα σε ένα σύντομο χρονικό διάστημα, χωρίς επιπρόσθετες ενέργειες και διαδικασίες, απλά μέσα από την επαφή με το στενό του περιβάλλον. Στην περίπτωση όμως, που η γλωσσική ανάπτυξη ενός παιδιού παρεκκλίνει του φυσιολογικού, η λογοθεραπευτική παρέμβαση διαδραματίζει σημαντικό ρόλο.
Ο λογοθεραπευτής ειδικεύεται στην πρόληψη, την αξιολόγηση και την αντιμετώπιση – θεραπεία των διαταραχών επικοινωνίας.Επομένως, η ανίχνευση της ύπαρξης ελλειμμάτων στον λόγο, την ομιλία και την επικοινωνία, καθώς και η αντιμετώπισή τους, επιτυγχάνεται μέσω της πρώιμης λογοθεραπευτικής παρέμβασης. Οπότε, έχει σημαντικό αντίκτυπο στην ανάπτυξη του παιδιού, διότι συμβάλει στη βελτίωση της ικανότητάς του να επικοινωνεί, να αλληλεπιδρά με άλλους, και να ενισχύει τις κοινωνικές του δεξιότητες, καθώς και τη συναισθηματική του ανάπτυξη.
Αυτό που είναι σημαντικό να τονίσουμε είναι ότι η λογοθεραπεία δεν περιλαμβάνει μόνο «θεραπεία» για το παιδί, αλλά παρέχει επίσης εκπαίδευση, υποστήριξη και καθοδήγηση για τους γονείς. Επομένως, για την επιτυχία ενός πρώιμου προγράμματος παρέμβασης είναι απαραίτητη η εμπλοκή των γονέων και η συνεργασία τους με τον λογοθεραπευτή, ώστε να αναπτυχθούν στο μέγιστο δυνατό οι ικανότητες του παιδιού για να είναι λειτουργικό από μικρή ηλικία μέσα στην οικογένεια, στο σχολείο και σε όλα τα υπόλοιπα περιβάλλοντα.
