επικαιρότητα

Αεροδρόμιο Καστελίου: Στην τελική ευθεία ο διαγωνισμός

Αεροδρόμιο Καστελίου: Στην τελική ευθεία ο διαγωνισμός

Παρά τις αντιδράσεις των κατοίκων της Πεδιάδας με γοργούς ρυθμούς θα γίνουν οι διαδικασίες

A-
A+
06/08/2018 | 19:55

Στην τελική ευθεία, εν μέσω συνεχιζόμενων αντιδράσεων, εισέρχεται ο διαγωνισμός για το έργο παραχώρησης του αεροδρομίου στο Καστέλι, αφού μετά το «πράσινο φως» από την DG Comp αναμένεται τυπικά η ανακήρυξη του οριστικού αναδόχου από το υπουργείο Υποδομών, η έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο, η κύρωση από τη Βουλή και η υπογραφή της σχετικής σύμβασης.

Ένα κρίσιμο όμως ζήτημα, για το υψηλής προστιθέμενης αξίας έργο, που κινείται με γοργούς ρυθμούς παράλληλα αυτή την εποχή, είναι το θέμα των απαλλοτριώσεων.

Όπως αναφέρει η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ, μέχρι τον Σεπτέμβριο θα έχουν εκδοθεί οι αποφάσεις για το 90% των απαλλοτριώσεων και θα έχουν εκδοθεί οι προσωρινές αποζημιώσεις που σχετίζονται με την κατασκευή του αεροδρομίου.

Μετά τη δικαστική απόφαση το Ελληνικό Δημόσιο θα πρέπει να καταθέσει στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων το 70% της εκτιμώμενης αξίας απαλλοτριώσεων, όπως αυτή προκύπτει από την εκτίμηση της ανεξάρτητης πιστοποιημένης ορκωτής εκτιμήτριας.

Σημειώνεται ότι το ζήτημα των απαλλοτριώσεων είναι κομβικής σημασίας προκειμένου οι εκτάσεις να είναι διαθέσιμες όταν ξεκινήσει ο ανάδοχος τις εργασίες κατασκευής και να μην εμφανιστούν περιπέτειες ανάλογες με εκείνες των αυτοκινητόδρομων που νοικιάζονται εκτάσεις προς απαλλοτρίωση για να ολοκληρωθεί το έργο αρκετά χρόνια μετά την έναρξή του.

Όπως αναμένεται, η παραχωρησιούχος Κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ-GMR θα ορίσει φυσικά ως κατασκευαστή την ΤΕΡΝΑ που θα κληθεί σε 60 μήνες να ολοκληρώσει κατασκευαστικά ένα από τα πλέον απαιτητικά έργα που έχουν γίνει στη χώρα μας, το οποίο αναμένεται να βοηθήσει τα μέγιστα στην τουριστική ανέλιξη της χώρας.

Με την έναρξη της περιόδου παραχώρησης, θα ξεκινήσει η πρώτη φάση που είναι η κατασκευή του αεροδρομίου και των απαραίτητων υποδομών, όπως ο νέος αυτοκινητόδρομος που θα το συνδέσει με τον ΒΟΑΚ.

Αυτό, σύμφωνα με τις μέχρι σήμερα εκτιμήσεις, θα γίνει μέχρι τα τέλη του έτους και θα διαρκέσει 5 έτη, δηλαδή μέχρι το τέλος του 2023, όπου θα μπορέσει να ξεκινήσει την εμπορική λειτουργία του το αεροδρόμιο.

Ανάδοχος της παραχώρησης είναι η Κοινοπραξία Ariadne Airport Group (αποτελούμενη από τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ΓΕΚΤΕΡΝΑ+1,15% και την ινδική GMR Airports Limited) που θα έχει το 54% και το Δημόσιο το 46%. Όπως είναι γνωστό, το management θα το αναλάβει η εταιρεία παραχώρησης.

Στο χρηματοοικονομικό σκέλος, η επένδυση ανέρχεται στο ποσό των 480 εκατ. ευρώ (αφορά το κατασκευαστικό κόστος), το ποσοστό για το Δημόσιο: 45,9%, η απόδοση δεσμευτικής επένδυσης: 13,95%, η χρηματοδοτική συμβολή Δημοσίου 180 εκατ. ευρώ (περιορίζει δηλαδή τη χρηματοδοτική συμμετοχή του Δημοσίου κατά 40 εκατ. ευρώ), το ποσοστό του «Σπατόσημου»: 64,8%, το ποσό δεσμευτικής επένδυσης (ίδια κεφάλαια): 158,4 εκατ. ευρώ, μηδενικός δανεισμός για την εταιρεία παραχώρησης, κάτι που σημαίνει ότι εκτός από φόρους θα παίρνει μερίσματα από τον πρώτο χρόνο λειτουργίας και το δευτερεύον χρέος (κεφάλαια από άλλους πιστωτές πλην τραπεζών): 36 εκατ. ευρώ.

Το αεροδρόμιο που θα αντικαταστήσει το σημερινό αεροδρόμιο «Ν. Καζαντζάκης» θα είναι μία σύγχρονη υποδομή που θα ακολουθεί τα υψηλότερα κατασκευαστικά standards.

Το κτήριο συνολικής επιφάνειας 71.818 τ.μ. θα είναι βιοκλιματικό και αρχιτεκτονικά θα «δένει» με το ύφος της περιοχής, ενώ θα επιδιωχθεί να πάρει και την πιστοποίηση κατά LEED. Κατά τη διάρκεια της κατασκευής και λειτουργίας προβλέπεται η δημιουργία κατ’ ελάχιστον 1.000 άμεσων θέσεων εργασίας και 500 έμμεσων με τα νούμερα να εκτιμάται ότι θα αλλάξουν προς τα πάνω.

Την αδικία για τις τιμές μονάδας των απαλλοτριούμενων εκτάσεων εξέφρασε ο Δήμαρχος Μινώα Πεδιάδας.

Όλη η δήλωση του Δημάρχου:

Με την έκδοση της πρώτης Απόφασης του Μονομελούς Εφετείου Ανατολικής Κρήτης για τον προσδιορισμό της προσωρινής τιμής μονάδος σε σχέση με τις απαλλoτριούμενες  εκτάσεις στα πλαίσια της κατασκευής του νέου αεροδρομίου Καστελλίου, θεωρούμε ότι η ανωτέρω Απόφαση είναι άδικη και απαράδεκτη καθώς δεν ανταποκρίνεται στις πραγματικές τιμές που επικρατούν στην περιοχή.

Λαμβάνοντας υπόψη ότι πολλοί ιδιοκτήτες μένουν ακτήμονες στον τόπο τους, δεδομένου ότι  χάνουν τις περιουσίες τους,  η Δημοτική Αρχή του Δήμου Μινώα Πεδιάδας  βρίσκεται στο πλευρό των κατοίκων και σε συνεργασία με τους φορείς της περιοχής θα προγραμματίσει τις επόμενες κινήσεις της σε νομικό και πολιτικό επίπεδο, για δίκαιες αποζημιώσεις.