Νότια Κρήτη
Δρόμοι Ανάπτυξης
Περιοχή με σύγχρονη τουριστική & αγροτική ανάπτυξη δεν νοείται με οδικό δίκτυο προβληματικό.
Το οδικό -αλλά και το αγροτικό- δίκτυο μιας περιοχής είναι «καθρέπτης» πολλών πραγμάτων, όπου στις ελλείψεις του, στα προβλήματα του, στην παραμέληση του μπορεί κανείς να δει ξεκάθαρα την απουσία στρατηγικής, φροντίδας και δράσεων για την ανάπτυξη ενός τόπου, καθώς οι δρόμοι αποτελούν πρωταρχικό και καίριο στοιχείο της. Περιοχή με σύγχρονη ανάπτυξη, τουριστική, αγροτική, γενική, δεν νοείται με οδικό δίκτυο παλαιωμένο και προβληματικό, αφρόντιστο & επικίνδυνο, με προδιαγραφές παρελθόντων ετών και με αγροτικούς δρόμους που κραυγάζουν εγκατάλειψη, γίνονται αδιάβατοι στα πρώτα δύσκολα καιρικά φαινόμενα, αποτελούν ξεκάθαρη εικόνα μιας πολιτείας απούσας, ενός δήμου & μιας σειράς φορέων αδιάφορων.
Τα λόγια είναι περιττά, όταν οι δρόμοι του κρητικού νότου μας δίνουν καθημερινά μια ξεκάθαρη αρνητική εικόνα των όσων δεν γίνονται, είτε για τη συντήρηση και την διατήρηση σε άριστη κατάσταση του οδικού δικτύου εντός και εκτός των κατοικημένων περιοχών, είτε για τη χάραξη νέων δρόμων, παρακαμπτήριων, σύγχρονων, συντομότερων, ασφαλέστερων. Μια μόνο ερώτηση για το θέμα των δρόμων στους πολίτες, στους δημότες, στον κόσμο του νότου, αρκεί γα να ξεχειλίσει η οργή, η αγανάκτηση, η απογοήτευση. Μέσα στα χωριά και στις κωμοπόλεις η κυριαρχία της λακκούβας είναι απόλυτη, στην ύπαιθρο οι αγροτικοί δρόμοι είναι συχνά ένα με τα χωράφια. Ο ζημιές στα οχήματα -με ότι συνεπάγεται σε κινδύνους τραυματισμών αλλά και σε έξοδα- αποτελούν ρουτίνα.
Δίπλα στα «μικρά» -με εισαγωγικά βεβαίως- οδικά καθημερινά προβλήματα υπάρχουν και τα μεγάλα, χωρίς εισαγωγικά: Όπως οι αναγκαίες, απαραίτητες, καθυστερημένες εδώ και χρόνια, οδικές παρακάμψεις που παραμένουν στα χαρτιά και στις μελέτες, όπως η σύνδεση του κρητικού νότου με το νέο Διεθνές Αεροδρόμιο Καστελλίου που παραμένει «ζητούμενο» με πολλά ερωτηματικά και αμφιβολίες όχι μόνο για το χρόνο υλοποίησης αλλά και την πιθανότητα να πάρει όντως σάρκα και οστά. Όλα αυτά, αποτελούν κομμάτια ενός μεγάλου παζλ που αφορά τη συνολική ανάπτυξη του νότου, χωρίς αποκλεισμούς περιοχών, χωρίς ευνοημένους και ριγμένους. Ένα κομμάτι, μια ψηφίδα, να απουσιάζει, το σύνολο θα είναι πάντα ελλιπές. Μέσα σε όλη αυτή την εικόνα, το οδικό δίκτυο έχει κύριο ρόλο-καθώς χωρίς ανοιχτούς, σύγχρονους δρόμους, η ανάπτυξη θα βρεθεί αναπόφευκτα σε αδιέξοδο.