επικαιρότητα

74 ΚΤΕΛ γίνονται ηλεκτρονικά μέσω ΕΣΠΑ-Αναβάθμιση και για το Ηράκλειο

74 ΚΤΕΛ γίνονται ηλεκτρονικά μέσω ΕΣΠΑ-Αναβάθμιση και για το Ηράκλειο

A-
A+
21/10/2020 | 11:53

Ένα πολύ δύσκολο έργο, λόγω των κοινοτικών κανόνων ενισχύσεων, προχωρά πλέον δυναμικά η κυβέρνηση. Πρόκειται για την ψηφιοποίηση των ΚΤΕΛ της χώρας, με την εισαγωγή συστημάτων έκδοσης ηλεκτρονικών εισιτηρίων και ψηφιακής ενημέρωσης των πολιτών για δρομολόγια κλπ.

Συγκεκριμένα, η συνεργασία των συναρμόδιων υπουργείων Ανάπτυξης και Ψηφιακής πολιτικής, μέσα από την υλοποίηση του προγράμματος «Ενίσχυση επιχειρήσεων του τομέα αστικών και υπεραστικών συγκοινωνιών για την υιοθέτηση συστημάτων και την παροχή υπηρεσιών ολοκληρωμένης πληροφόρησης του επιβατικού κοινού και ηλεκτρονικού εισιτηρίου» από την Κοινωνία της Πληροφορίας, οδήγησε στην απόφαση ένταξης 74 προτάσεων ΚΤΕΛ.

Η δυσκολία του εγχειρήματος προκύπτει από τους εξαιρετικά σφικτούς κανόνες που ισχύουν για τις επιχορηγήσεις με τον κανόνα deminimis (σώρευσης ενισχύσεων) στο ΕΣΠΑ και την ιδιαίτερα πιο σφικτή πρόβλεψη για τις οδικές μεταφορές, σε συνδυασμό με το ύψος των απαιτούμενων επενδύσεων από τα ΚΤΕΛ. Η δυσκολία αυτή αποτυπώνεται όχι μόνο στην πρόσκληση που εκδόθηκε πέρυσι, στο ότι χρειάστηκε εν τέλει περισσότερο από ένας χρόνος για ένα έργο προτεραιότητας αλλά και από την απόφαση απόρριψης άλλων 10 προτάσεων ΚΤΕΛ, με συχνότερη αιτιολογία τη σώρευση ενισχύσεων.

Ωστόσο, 74 περιπτώσεις, εγκρίθηκαν και ήρθε η ώρα να πατήσουν γκάζι στο δρόμο του ψηφιακού μετασχηματισμού και το έργο του εκσυγχρονισμού των αστικών και υπεραστικών ΚΤΕΛ – και των υπηρεσιών που προσφέρουν στους πολίτες.

Δεν είναι κρυφό ότι τα ΚΤΕΛ της χώρας λειτουργούν με ένα μοντέλο άλλης εποχής και ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι απαραίτητος καθώς δεν οδηγεί επενδύσεις ο ανταγωνισμός – που απαγορεύεται πρακτικά από την ίδια την ύπαρξη των ΚΤΕΛ και τα προνόμια που παρέχει το κράτος, όταν σε άλλες χώρες πολλές υπηρεσίες μεταφοράς με λεωφορεία έχουν απελευθερωθεί και ανταγωνίζονται τον σιδηρόδρομο και άλλα μέσα μεταφοράς.

Για τους 74 δικαιούχους που έχουν εγκριθεί να ενταχθούν στην δράση ο προϋπολογισμός χρηματοδότησης ανέρχεται στα 21.631.770€ με αναλογούσα δημόσια δαπάνη τα 12.650.811,37€., ενώ ο προϋπολογισμός επιδότησης 14,5 εκατ. Ευρώ που είχε ενταχθεί στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία (ΕΠΑνΕΚ)» δεν εξαντλήθηκε.

 Ποια ΚΤΕΛ ενισχύονται

Σημειώνεται ότι τα ΚΤΕΛ έχουν οργανωθεί πλέον σε μορφή ΑΕ, με διαφορετικά καταστατικά και ρυθμίσεις όμως αναλόγως της περίπτωσης. Οι εγκρίσεις που πέρασαν αφορούν τα ΚΤΕΛ (αστικά και υπεραστικά):

Ηρακλείου, Αιτωλοακαρνανίας, Αγρινίου, Αιγίνης, Αιγίου, Αλεξανδρούπολής, Αμοργού, Άνδρου, Αργολίδας, Άρτας, Αχαΐας, Βέροιας, Βόλου, Γιαννιτσών, Γρεβενών, Δράμας, Ευβοίας, Ευρυτανίας, Ζακύνθου, Ημαθίας, Θεσπρωτίας, Θηβών, Ιωαννίνων, Καβάλας (Αστικό και Υπεραστικό), Καλαμάτας, Καρδίτσας (Αστικό και Υπεραστικό), Κατερίνης, Καστοριάς (αστικό και υπεραστικό), Κέρκυρας (αστικό και υπεραστικό), Κεφαλονιάς, Κιλκίς, Κοζάνης, Κομοτηνής, Κορινθίας, Κω, Λακωνίας, Λαμίας, Λάρισας (Αστικό και Υπεραστικό), Λέσβου, Λευκάδας, Μαγνησίας, Μεσσηνίας, Μεσολογγίου, Μυκόνου, Μυτιλήνης, Νάξου, Νάουσας, Ξάνθης (αστικό και υπεραστικό), Πατρών, Πέλλας, Πιερίας, Πρέβεζας, Πτολεμαΐδας, Ρόδου, Σάμου, Σερρών (αστικό και υπεραστικό),  Σύρου, Τρικάλων (αστικό και υπεραστικό), Φθιώτιδος, Φλώρινας (αστικό και υπεραστικό), Φωκίδας, Χαλκίδας, Χαλκιδικής, Χανίων, Χίου.

Τα ανωτέρω ΚΤΕΛ επιχορηγούνται με ένα ποσό από 83.000 ευρώ  το μικρότερο  ως το ανώτερο 330.000 ευρώ, που ήταν το ανώτατο όριο της δράσης. Σε κάθε περίπτωση ο συνολικός επιχορηγούμενος προϋπολογισμός δεν μπορούσε να ξεπεράσει το ποσό των 330.000 ευρώ.

Όταν ένα επενδυτικό σχέδιο των ΚΤΕΛ για τον ψηφιακό τους εκσυγχρονισμό έχει προϋπολογισμό μεγαλύτερο των παραπάνω ποσών, το ποσό πέραν της Δημόσιας Χρηματοδότησης για την κάλυψη του συνολικού προϋπολογισμού θεωρείται ιδιωτική συμμετοχή και καλύπτεται από τον δικαιούχο. Η Δημόσια Δαπάνη συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) της Ευρωπαϊκής Ένωσης και από Εθνική Συμμετοχή.

 Τα οφέλη

Τα οφέλη που προκύπτουν από την εφαρμογή των επενδυτικών σχεδίων, αναμένεται να επιφέρουν μόλις ολοκληρωθούν άμεσα, θετικά αποτελέσματα στην καθημερινή λειτουργία των ΚΤΕΛ, καθώς:

− Δημιουργούνται ολοκληρωμένα συστήματα έκδοσης και διαχείρισης εισιτηρίων, όπου το κάθε σύστημα θα εκδίδει ηλεκτρονικά εισιτήρια, θα υποστηρίζει σύγχρονες τεχνολογίες και ασφαλή πρότυπα για εφαρμογή ηλεκτρονικού εισιτηρίου, αλλά και πληρωμή με μετρητά ή πιστωτικές/χρεωστικές κάρτες.

− Εγκαθίσταται λογισμικό για τον ορθό σχεδιασμό των δρομολογίων, σχετικά με την επιβατική κίνηση και την ανταπόκριση των οχημάτων στις ώρες αιχμής, σύμφωνα με τις πραγματικές ανάγκες των επιβατών.

− Δημιουργείται ένα ολοκληρωμένο κέντρο ελέγχου των υπεραστικών συγκοινωνιών, όπου παρέχονται στατιστικά στοιχεία και εξάγονται συμπεράσματα, σε σχέση με την τήρηση των δρομολογίων, τον επανασχεδιασμό τους, και τη διαμόρφωση ορθολογικής πολιτικής από τα αρμόδια όργανα, σύμφωνα με τις πραγματικές ανάγκες των επιβατών.

− Αναβαθμίζεται το περιεχόμενο της πληροφορίας προς τους επιβάτες. Το δημοσιευμένο στο διαδίκτυο υλικό, περιλαμβάνει πίνακες δρομολογίων, δρομολόγια και στάσεις σε ψηφιακούς χάρτες.

− Σε σημεία μεγάλης πληθυσμιακής συγκέντρωσης, θα τοποθετηθούν «έξυπνες στάσεις», οι οποίες θα πληροφορούν το κοινό για τον πραγματικό χρόνο άφιξης του επόμενου λεωφορείου.

Σημειώνεται ότι σύμφωνα με την προκήρυξη του προγράμματος τα ΚΤΕΛ έχουν 18 μήνες από τώρα για να υλοποιήσουν το έργο, να λειτουργήσουν δηλαδή τα σχεδιαζόμενα συστήματα.

Για την Κοινωνία της Πληροφορίας Α.Ε., που ανέλαβε να υλοποιήσει τη δράση – μετά και τη μεταφορά της αρμοδιότητας και των πόρων του ΕΣΠΑ που αφορά ψηφιακές δράσεις στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης – η οποία αποτελεί το βασικό εκτελεστικό βραχίονα υλοποίησης της ευρύτερης ψηφιακής στρατηγικής του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, η ενίσχυση των ΚΤΕΛ για τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό τους, αποτελεί ιδιαίτερα σημαντικό έργο, κάτι το οποίο υπογραμμίζει με σαφήνεια ο CEO της ΚτΠ Α.Ε κ. Σταύρος Ασθενίδης.

Σημειώνεται ότι η δράση προκηρύχθηκε, μετά από καθυστερήσεις, τις τελευταίες ημέρες της διακύβερνησης ΣΥΡΙΖΑ από το Υπουργείο Ανάπτυξης, αλλά πέρασε σχεδόν αμέσως μετά τον σχηματισμό κυβέρνησης ΝΔ στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, με υλοποιητή την Κοινωνία της Πληροφορίας.

Επίσης θυμίζουμε ότι ειδικά για τα αστικά ΚΤΕΛ έχει συμφωνηθεί σε κυβερνητικό επίπεδο να ενισχυθούν και από το Υπουργείο Υποδομών.

«Βρισκόμαστε σε κομβικό σημείο ύστερα από μια δεκαετία που χαρακτηρίστηκε από χαμηλές επενδύσεις στις αστικές και υπεραστικές συγκοινωνίες με αποτέλεσμα τόσο την πλημμελή εξυπηρέτηση του πολίτη, όσο και την απαξίωση επενδυτικών σχεδίων που συντελούν καταλυτικά στην οικονομική και κοινωνική μετάβαση της Ελλάδος στο αύριο, σε ένα δρόμο που δεν έχουμε την πολυτέλεια να μη διανύσουμε με ταχύτητα ως χώρα. Είμαστε έτοιμοι λοιπόν να συμβάλουμε από τη δική μας πλευρά στην ανάπτυξη και στο όραμα για τις αστικές και υπεραστικές συγκοινωνίες στο πλαίσιο της νέας ψηφιακής εποχής. Η αναβάθμιση υπηρεσιών προς όφελος του πολίτη, με βαρύτητα στην ποιότητα και στην ουσιαστική βελτίωση της ταξιδιωτικής εμπειρίας, ειδικότερα των υπηρεσιών οδικών μεταφορών μέσω των αστικών και υπεραστικών συγκοινωνιών, αποτελούν βασικά στοιχεία του μοντέλου ανάπτυξης των επόμενων ετών, που επιδιώκει η κυβέρνηση για την ευημερία και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Στο πλαίσιο αυτό, το τοπίο στις συγκοινωνίες και την εξυπηρέτηση του πολίτη αλλάζει δραστικά. Στόχος της δράσης είναι ο εκσυγχρονισμός των αστικών και υπεραστικών ΚΤΕΛ και στις δεκατρείς (13) Διοικητικές Περιφέρειες της Χώρας»., δήλωσε ο επικεφαλής της ΚτΠ ΑΕ.

Βασικοί στόχοι της Δράσης είναι:

  • Να παρέχει στο επιβατικό κοινό ένα σύνολο από αναβαθμισμένες ψηφιακές υπηρεσίες καλύπτοντας πάγιες ανάγκες των πολιτών ειδικά σε θέματα πληροφόρησης εντός και εκτός του οχήματος,
  • Να επιτυγχάνεται μέσω των εγκατεστημένων εφαρμογών και της συλλογής των ποικίλων δεδομένων (από τα οχήματα, τις στάσεις και τους αυτόματος πωλητές) καλύτερη διαχείριση του στόλου των λεωφορείων και του ανθρώπινου δυναμικού και  να γίνεται ο οικονομικός έλεγχος των εισιτηρίων και η διασύνδεση των αυτόματων πωλητών με το κεντρικό σύστημα του φορέα λειτουργίας (back-office συστήματα), μειώνοντας έτσι τα λειτουργικά κόστη και προσφέροντας αναβαθμισμένες υπηρεσίες στους πολίτες.
  • Όλα τα συστήματα των φορέων λειτουργίας να διασυνδέονται με την κεντρική πλατφόρμα ηλεκτρονικού εισιτηρίου του Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης

Ενδεικτικά συστήματα που θα αναπτυχθούν για την επίτευξη των παραπάνω είναι:

Ολοκληρωμένο Τηλεματικό Σύστημα Δυναμικής Πληροφόρησης Κοινού, Ολοκληρωμένο Σύστημα Αυτόματης Έκδοσης Εισιτηρίων & Διαχείρισης Έξυπνου Εισιτηρίου και καρτών σε Αστικές και Υπεραστικές Συγκοινωνίες, Συστήματα ασύρματης πρόσβασης στο Internet μέσω Wi-Fi στα οχήματα.

Αυτό το άρθρο δημοσιεύεται στο πλαίσιο του έργου «Η Συνοχή δίπλα μας» με την οικονομική υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τα άρθρα των δημοσιογράφων στο πλαίσιο του έργου « Η Πολιτική Συνοχής δίπλα μας»  είναι ανεξάρτητα από τις απόψεις της ΕΕ και το περιεχόμενο δεν αντικατοπτρίζει απαραίτητα τις απόψεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης