Κρήτη

Η Κρήτη “θλιβερή γωνιά της Ευρώπης” στα τροχαία ατυχήματα

Η Κρήτη “θλιβερή γωνιά της Ευρώπης” στα τροχαία ατυχήματα

A-
A+
27/11/2020 | 14:59

Όταν στην Ευρώπη το 2019 ο μέσος όρος νεκρών από τροχαία δυστυχήματα ήταν 48 άτομα ανά εκατομμύριο κατοίκων, στην Κρήτη των 600 χιλιάδων κατοίκων οι νεκροί έφτασαν την περσινή χρονιά τους 60! Δεν είναι, λοιπόν, παράλογη η αγωνία και η απογοήτευση του προέδρου του Εθελοντικού Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων Κρήτης, Γιάννη Λιονάκη, ο οποίος, μιλώντας στον Team FM και την «Πρώτη Γραμμή», παρέθεσε στοιχεία αποκαλυπτικά για την «γύμνια», σε επίπεδο υποδομών και παιδείας, στην Ελλάδα σχετικά με την οδηγική μας συμπεριφορά.

Σημειώνοντας πως είναι πλήρως απογοητευμένος από την πολιτεία που επί δεκαετίες δεν έχει φροντίσει για τις υποδομές στην Κρήτη, ο κ. Λιονάκης τόνισε πως τώρα είναι η ώρα ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης αλλά και ο υφυπουργός Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης, να δώσουν ένα τέλος στην χρόνια υστέρηση του ΒΟΑΚ.

Έκανε, δε, ιδιαίτερη αναφορά στην ανάγκη της ένταξης της κυκλοφοριακής αγωγής ως μάθημα στα σχολεία από πολύ μικρή ηλικία, παραθέτοντας ως παράδειγμα ευρωπαϊκές χώρες, που εντάσσουν τα παιδιά σε πάρκα κυκλοφοριακής αγωγής ήδη από την ηλικία των 4ων.

Την ίδια ώρα, τα τροχαία στην Κρήτη κοστίζουν ετησίως 700 εκ. ευρώ, χρήματα που αν είχαν επενδυθεί επί της ουσίας στην αναβάθμιση του δρόμου για τρία χρόνια, τότε ο ΒΟΑΚ θα είχε σταματήσει να είναι ένας δρόμος καρμανιόλα.

Για τον κ. Λιονάκη, «ο εθισμός στον τροχαίο θάνατο είναι η τραγικότητα του νεοέλληνα και του κρητικού. Τι πιο τραγικό μπορεί να έχει συμβεί σε έναν τόπο από το να έχεις συνηθίσει τον τροχαίο νεανικό θάνατο; Σε ποια άλλη χώρα χάνεις νέους ανθρώπους, κάτω από 24 χρονών, με μηχανές και οι οποίες κατά τεκμήριο είναι κυβισμού πάνω από 900 κυβικά. Ποιος είπε πως ένας 19χρονος, 20χρονος μπορεί να χειριστεί, με την επάρκεια και την οδηγική παιδεία που έχει, ένα τέτοιο όχημα;», και ο ίδιος πρόσθεσε πως πάνω από όλα απαιτείται να υπάρξει οριστικά εδώ και τώρα ανάληψη ευθυνών από το κράτος.

ΜΕΙΩΘΗΚΑΝ ΤΑ ΤΡΟΧΑΙΑ ΛΟΓΩ ΚΑΡΑΝΤΙΝΑΣ!

Στο μεταξύ, κάτι περισσότερο από αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία του Εθελοντικού Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων Κρήτης, σε ό,τι αφορά τις περιόδους καραντίνας του πληθυσμού και πώς αυτές επηρέασαν το πλήθος των τροχαίων δυστυχημάτων και ατυχημάτων, στους οδικούς άξονες της Κρήτης.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εθελοντικού Συλλόγου Γιάννη Λιονάκη, η διαφορά αποτυπώνεται και στα γενικά στοιχεία ως προς τα θύματα της ασφάλτου στο εύρος όλου του χρόνου, του 2020 δηλαδή που ίσχυσαν και εξακολουθούν να ισχύουν τα προληπτικά μέτρα για την αντιμετώπιση της πανδημίας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία, τα θύματα της ασφάλτου στην Κρήτη το 2019 ήταν 60, ενώ ενάμιση μήνα πριν κλείσει το 2020 τα θύματα τροχαίων στο νησί είναι 27. Τον Μάρτιο του 2019 στην άσφαλτο έχασαν μετά από τροχαίο δυστύχημα τη ζωή τους τέσσερα άτομα, τον Απρίλιο 3, ενώ και τον Νοέμβριο του 2019 καταγράφηκαν τέσσερις θάνατοι. Τα ίδια διαστήματα μέσα στο 2020, που συμπίπτουν με το διάστημα καθολικών ή αυξημένων μέτρων πρόληψης, καταγράφηκαν τρεις θάνατοι από τροχαία δυστυχήματα. Κανένα θανατηφόρο δεν καταγράφηκε τον Μάρτιο του 2020, ένας θάνατος τον Απρίλιο και ένας θάνατος το Νοέμβριο.

«Σύμφωνα με τα στοιχεία που μας δίνουν και οι βενζινοπώλες, τόσο κατά τη διάρκεια της πρώτης περιόδου καραντίνας όσο και της δεύτερης- αυτής δηλαδή που διανύουμε μέχρι και σήμερα- η μείωση κατανάλωσης καυσίμων, υπολογίζεται στο 70%. Αυτό σημαίνει ότι παρά το γεγονός ότι τα μέτρα της πρώτης περιόδου ήταν πιο αυστηρά, παρατηρείται μια αντίστοιχη μείωση στην κυκλοφορία και αυτή την περίοδο» εξήγησε ο κ. Λιονάκης, ο οποίος πάντως αν και συνέδεσε τα μέτρα με την μείωση των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων, διευκρίνισε ότι δεν ισχύει σε τέτοια έκταση και η μείωση των συγκρούσεων.

«Είναι σαφές ότι το 2019 τα στοιχεία δείχνουν πολύ περισσότερα τροχαία ατυχήματα. Το σύνολο των συγκρούσεων με τραυματισμούς που καταγράφηκαν ήταν 208, ενώ φέτος είναι 93 μέχρι αυτή την ώρα. Τα στοιχεία αυτά καταδεικνύουν, ότι η μείωση των τροχαίων είναι καταγεγραμμένη, δεν έχει όμως την ίδια δυναμική με τη μείωση των θανατηφόρων τροχαίων που έφτασε μέχρι και το 90% σε κάποια διαστήματα. Αυτό μας οδηγεί στο συμπέρασμα, ότι ακόμη και μέσα στις περιόδους αυτές, οι οδηγοί δεν “ξέχασαν” τις κακές τους συνήθειες» δήλωσε ο κ. Λιονάκης.

«Συνεχίζονται οι παραβιάσεις του ΚΟΚ»

Τέτοιου είδους συνήθειες είναι η παραβίαση σημάτων και φαναριών, αλλά και παραβίαση της προτεραιότητας. «Οι οδηγοί που κυκλοφορούν στους δρόμους, έχω την αίσθηση, πως τη μειωμένη κυκλοφορία οχημάτων που υπάρχει, από λίγο έως πολύ, την εκλαμβάνουν ως μια κατάσταση που μετατρέπει τον δρόμο, σε ιδιοκτησία τους. Παραβιάζουν κανόνες, δεν αφήνουν προτεραιότητα στα οχήματα που πρέπει, αναπτύσσουν ταχύτητες και σίγουρα δεν λείπουν και τα φαινόμενα προσπεράσεων σε σημεία που προφανώς δεν επιτρέπεται. Κάπως έτσι εξηγώ τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, αλλά όχι σε τέτοιο βαθμό όσο θα περίμενε κανείς, με τέτοιο περιορισμό της κυκλοφορίας» διευκρίνισε ο κ. Λιονάκης.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εθελοντικού Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων Κρήτης («ΕΣΥ ΠΡΟΤΑ»), αυτή την περίοδο όσο ποτέ, έρχεται στην επιφάνεια η ανάγκη αλλαγής της οδηγικής συμπεριφοράς, που συνδέεται σε πολύ μεγάλο βαθμό με τον αριθμό των τροχαίων ατυχημάτων και πάντως όπως τόνισε, μεγαλύτερο από το αν είναι ή όχι αυξημένη η κυκλοφορία.

«Η μείωση στην κυκλοφορία έφτασε το 70% και ικανοποιημένοι είδαμε ότι και τα θανατηφόρα τροχαία είχαν τεράστια μείωση. Αποδείχθηκε όμως, ότι αυτή η μείωση κυκλοφορίας δεν επέφερε τόσο έντονα αποτελέσματα συνολικά στα τροχαία ατυχήματα και κυρίως δεν άλλαξε τη οδηγική συμπεριφορά. Ίσως είναι πλέον πιο κατανοητό από ποτέ, πόσο πρέπει να δουλέψουμε προς την κατεύθυνση αλλαγής της νοοτροπίας των οδηγών» εξήγησε ο κ. Λιονάκης, ο οποίος πρόσθεσε ότι ακόμη και άδειοι αν είναι οι δρόμοι, εάν η συμπεριφορά του δεν είναι αυτή που πρέπει, τα τροχαία δεν θα λείπουν από την καθημερινότητά μας.













Goodnet.gr