Πολιτική

Αεροδρόμιο Καστελλίου: Αναγκαίοι οι οδικοί άξονες προς Μεσαρά, Βιάννο & Ιεράπετρα

Αεροδρόμιο Καστελλίου: Αναγκαίοι οι οδικοί άξονες προς Μεσαρά, Βιάννο & Ιεράπετρα

Η πλήρης έναρξη λειτουργίας του νέου αεροδρομίου τοποθετείται στο 2027

A-
A+
13/03/2025 | 9:39

Νέο Διεθνές Αεροδρόμιο Καστελλίου: Με προαναγγελόμενο έτος ολοκλήρωσης & λειτουργίας του το 2027, είναι κάτι παραπάνω από φανερή η αναγκαιότητα της κατασκευής οδικών αξόνων άξονες που θα το συνδέουν με τη νότια Κρήτη: Μεσαρά, Βιάννο και Ιεράπετρα

«Επιβάλλεται να ολοκληρωθούν αυτοί οι οδικοί άξονες ώστε να ελαχιστοποιηθεί ο χρόνος μετάβασης στο αεροδρόμιο και να μην κάνουν οι πολίτες έναν τεράστιο κύκλο» επισημαίνει ο Αντιπεριφερειάρχης Περιβάλλοντος, Νίκος Ξυλούρης, τονίζοντας ότι αυτό θα βοηθήσει στην οικονομική και τουριστική ανάπτυξη των εν λόγω περιοχών.

Ο κ. Ξυλούρης εκφράζει επίσης την άποψη ότι πρέπει να υπάρχει εναλλακτική όδευση πάνω στον παλιό δρόμο Ηράκλειο – Αρκαλοχώρι – αεροδρόμιο. «Απαιτείται να γίνει βελτίωση του οδικού δικτύου για να έχει κάποιος την δυνατότητα να έρχεται και να φεύγει αλλά κυρίως σε έκτακτη περίπτωση να υπάρχει εναλλακτική. Όλα αυτά τα ζητήματα τίθενται επί τάπητος από την Περιφέρεια για να υπάρξει ο βέλτιστος σχεδιασμός».

Νέα εποχή

Σύμφωνα με τα όσα ισχύουν μέχρι σήμερα, μετά την ολοκλήρωση των έργων θα χρειαστεί ένα διάστημα κάποιων μηνών για τη μεταφορά της λειτουργίας από το σημερινό αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» του Ηρακλείου. Μετά από ένα διάστημα δοκιμαστικής λειτουργίας, η πλήρης έναρξη λειτουργίας του νέου αεροδρομίου τοποθετείται, όπως προαναφέραμε, στο 2027.

Το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι θα εκτείνεται σε 6.030 στρέμματα, ενώ το μήκος του διαδρόμου προσαπογείωσης θα είναι 3.200 μ. και το πλάτος διαδρόμου 45 μέτρα. Θα μπορεί να δέχεται υπερατλαντικές πτήσεις και η κομβική του θέση εκτιμάται ότι μπορεί να το μετατρέψει σε ένα διεθνές κόμβο αερομεταφορών.

Το αεροδρόμιο θα είναι τελικά  μεγαλύτερο από το αρχικό σχεδιασμό. Αποφασίστηκε να σχεδιαστεί για τα επόμενα 50 χρόνια, και όχι για τα επόμενα 10 και προστέθηκαν ανάγκες που αφορούν την πρόσβαση και την προστασία πολιτιστικών θησαυρών που βρέθηκαν. Η κυβέρνηση προχωρά στην εξεύρεση των επιπλέον πόρων για να αποκτήσει η Κρήτη συνολικά το πιο σύγχρονο αεροδρόμιο της Μεσογείου.

Σύμφωνα με την επικαιροποιημένη σύμβαση, το νέο τέρμιναλ θα είναι 93.572 τ.μ., σχεδόν 32% πιο μεγάλο από ό,τι αρχικά είχε σχεδιαστεί. Η προοπτική που υπάρχει είναι μέχρι το 2030 το αεροδρόμιο να μπορεί να εξυπηρετεί ετησίως 10 εκατ. επιβάτες. Σε βάθος 25 ετών το Αεροδρόμιο του Καστελίου θα μπορεί να φιλοξενεί 14 εκατ. επισκέπτες.

Στον σχεδιασμό προβλέπονται 8 θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών με φυσούνα. Στα έργα που έχουν ολοκληρωθεί είναι οι χωματουργικές εργασίες, ενώ πολύ προχωρημένα είναι τα αντιπλημμυρικά, οι εργασίες αποχέτευσης ομβρίων υδάτων κ.ά. Το νέο αεροδρόμιο Καστελίου θα διαθέτει περιοχή εμπορικών χρήσεων, επιφάνειας 443.000 τ.μ., και προβλέπεται επιπλέον περιοχή για μελλοντική χρήση με έκταση 282.000 τ.μ.

Το τούνελ

Όσον αφορά την σύνδεση με τον Βόρειο Οδικό Άξονα, με αφορμή την τροποποίηση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων στο νέο αεροδρόμιο Καστελλίου, εξαιτίας της αύξησης της επιφάνειας που καταλαμβάνει (περίπου 300 στρέμματα επιπλέον), η Περιφέρεια Κρήτης σε συνεργασία με τους Δήμους, το Επιμελητήριο Ηρακλείου και γενικότερα τους αρμόδιους φορείς -τουριστικούς και όχι μόνο- υπέβαλε τεκμηριωμένη πρόταση για την αλλαγή της χάραξης για τον δρόμο πρόσβασης από τον ΒΟΑΚ στο αεροδρόμιο.

Η παλιά χάραξη που είχε εγκριθεί από την περίοδο της Νομαρχίας 2008- 2009 παρέμενε ίδια μέχρι και σήμερα διότι το Υπουργείο Υποδομών δεν επέτρεπε ούτε καν την διαβούλευση. «Με την ευκαιρία της τροποποίησης της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων η Περιφέρεια έθεσε το ζήτημα ότι πρέπει να γίνει ένα τούνελ από την Άρνο μέχρι την Ξηροκαμάρα και να αλλάξει η χάραξη που είχε προταθεί και είχε εγκριθεί και ευτυχώς το Υπουργείο έκανε κατανοητό το αίτημα παρά το κόστος που δεν είναι μικρό» ανέφερε στο Cretalive ο Αντιπεριφερειάρχης Περιβάλλοντος, Νίκος Ξυλούρης.

Το κόστος για την κατασκευή του μεγάλου διπλού τούνελ υπολογίζεται στα 100 εκατομμύρια ευρώ ενώ θα έχει μήκος 2.820 στο ένα ρεύμα κυκλοφορίας και 2.750 στο άλλο. «Έτσι παραμένει ο παλιός δρόμος άρα δεν καταστρέφεται ο ποταμός, το περιβάλλον, τα ρωμαϊκά υδραγωγεία και το φυσικό τοπίο και φυσικά το σημαντικότερο είναι ότι ο νέος δρόμος θα είναι ασφαλέστερος, μικρότερη ζημιά στο περιβάλλον κι ας είναι ακριβότερος. Η Κρήτη το δικαιούται» λέει ο Αντιπεριφερειάρχης.

Τα καύσιμα

Σε ότι αφορά τα καύσιμα υπάρχει τεράστιο έλλειμμα στο σχεδιασμό. Συνήθως αυτά τα αεροδρόμια προμηθεύονται καύσιμα με υπόγειους αγωγούς για να μην υπάρχει αφενός ο κίνδυνος του ατυχήματος και αφετέρου του κυκλοφοριακού φόρτου. «Όπως έχει ο σχεδιασμός του Υπουργείου τα καύσιμα θα μεταφέρονται με βυτία τα οποία θα επιβαρύνουν κυκλοφοριακά ολόκληρο το δίκτυο και θα υπάρχει και ο κίνδυνος ατυχήματος, που δεν θα είναι ατύχημα αλλά δυστύχημα και μάλιστα πολύ μεγάλο» τονίζει ο αρμόδιος Αντιπεριφερειάρχης ενώ συμπληρώνει «κακώς που δεν έχει προβλεφθεί το δίκτυο μεταφοράς των καυσίμων και να κατασκευάζεται παράλληλα με τον δρόμο».

“Να μην παραμεριστούμε από τον σχεδιασμό 

αυτού του μεγάλου αναπτυξιακού έργου”!

Σημειώνεται ότι το πολύ σημαντικό θέμα για τον Δήμο Φαιστού, την Μεσαρά και τον ευρύτερο Κρητικό νότο, που δεν είναι άλλο από την επιβεβλημένη οδική διασύνδεση της περιοχής μας με το νέο Αεροδρόμιο Καστελλίου Δήμου Μινώα Πεδιάδας, ανέδειξε με έμφαση, εδώ και ένα χρόνο, φέρνοντας το στο Δημοτικό Συμβούλιο, η Παράταξη «Φαιστός, Συμμαχία Προόδου» με Επικεφαλής τον Γιάννη Μαθιουδάκη.

Με Εισηγητή τον Δημοτικό Σύμβουλο Αχιλλέα Ρομπογιανάκη, το καίριο αυτό θέμα, με τίτλο «Η ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΦΑΙΣΤΟΥ ΜΕ ΤΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΚΑΣΤΕΛΛΙΟΥ», έφθασε τον περασμένο Μάρτιο στην Αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου στις Μοίρες.

Την Αίτηση Άμεσης Σύγκλησης του Δημοτικού Συμβουλίου με θέμα «Την διασύνδεση του Δήμου Φαιστού (και όχι μόνο) με το Αεροδρόμιο Καστελλίου», συνυπέγραφαν οι: Γιάννης Μαθιουδάκης, Αχιλλέας Ρομπογιαννάκης, Σάββας Καμπουράκης, Μιχάλης Φραγκιαδάκης, Βασίλης Ρουκουνάκης, Γιάννης Κουλεντάκης, Βαγγέλης Τσιμπραγάκης, Χαράλαμπος Αλμπαντάκης, Δημήτρης Κυριακάκης.

Στην εισήγηση του θέματος, από τον Αχιλλέα Ρομπογιαννάκη, αναφέρονταν τα εξής:

«Η ολοκλήρωση της κατασκευής του Αεροδρομίου  Καστελλίου σε χρονικό ορίζοντα μιας τριετίας από σήμερα, κατά τις εκτιμήσεις και τις δεσμεύσεις όλων των εμπλεκομένων φορέων και παραγόντων, δεν μας επιτρέπει εφησυχασμό, αντιθέτως επιτάσσει τον συντονισμό ενεργειών και δράσεων όλων των φορέων και παραγόντων της κοινωνίας μας, αλλά πρωτίστως των Δήμων και της Περιφέρειας Κρήτης, ώστε να μην παραμεριστεί κανείς από τον σχεδιασμό αυτού του μεγάλου αναπτυξιακού έργου, για μια ισόρροπη , δίκαιη και με ίσες ευκαιρίες ανάπτυξη του τόπου μας».