Νότια Κρήτη
Δήμος Φαιστού: «Ξεχείλισε» η οργή των Γαλιανών με τις διακοπές στο νερό – 7 με 10 μέρες χωρίς σταγόνα νερό στις βρύσες
Την αντικατάσταση του δικτύου 1.000 μ πρότεινε η αντιπολίτευση μετά από εισήγηση του Τ.Σ Γαλιάς.
Με έκδηλη την αγανάκτηση στα πρόσωπά τους από την ολιγωρία της διοίκησης της ΔΕΥΑ Φαιστού στην επίλυση του διαχρονικού προβλήματος της έλλειψης νερού στην τοπική κοινότητα της Γαλιάς του Δήμου Φαιστού, αντιπροσωπεία κατοίκων, μαζί με την Πρόεδρο του χωριού, Ελένη Λαμπροπούλου έφτασαν διαμαρτυρόμενοι στην αίθουσα συνεδριάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου το βράδυ της Τρίτης 11 Ιουνίου.
Γράφει: Πόπη Πρωτογεράκη
Από 7 έως 10 μέρες η Γαλιά χωρίς νερό
Τόσο η Πρόεδρος κα. Λαμπροπούλου αλλά και αρκετοί από τους παρισταμένους που ζήτησαν και πήραν το λόγο, παρουσίασαν μια κατάσταση μη υποφερτή, με τις διακοπές του νερού ύδρευσης να είναι συχνές και παρατεταμένες και να φτάνουν σε διάστημα 7 έως και 10 ημέρες. Συνέπεια αυτής της κατάστασης οι κάτοικοι στη Γαλιά να μεταφέρουν νερό στα νοικοκυριά τους με τα βυτία και τις υδροφόρες, να αναγκάζονται και μάλιστα σε περίοδο υψηλών θερμοκρασιών να στερούνται το νερό και να το χρησιμοποιούν με το σταγονόμετρο, αρκετοί να πληρώνουν extra για να αγοράζουν εμφιαλωμένο για οικιακή χρήση και κάποιοι άλλοι – όπως ειπώθηκε- να πηγαίνουν στις γεωτρήσεις τους για να κάνουν ένα μπάνιο ειδικά όσοι ασκούν γεωργική δραστηριότητα με ψεκασμούς.


Έγγραφο με τις προτάσεις του Τοπικού Συμβουλίου

Αποδέκτης της οργής και των δεκάδων παραπόνων για την απαράδεκτη αυτή κατάσταση, η Πρόεδρος της Κοινότητας κα. Λαμπροπούλου Ελένη, η οποία κατέθεσε έγγραφο στις αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου και της ΔΕΥΑΦ εκθέτοντας την κατάσταση και αναφέροντας μια σειρά από προτάσεις που θα ανακουφίσουν την κοινότητα της Γαλιάς από το διαχρονικό αυτό πρόβλημα.
Ειδικότερα στο κείμενο τους τα μέλη του Τ.Σ. Γαλιάς προτείνουν τις εξής τέσσερις ενέργειες:
α) την άμεση σύνδεση της νέας γεώτρησης που έχει ανορυχθεί στη δεξαμενή και στο δίκτυο ύδρευσης
β) την αντικατάσταση του παλαιωμένου κεντρικού δικτύου μήκους 800-1.000 μέτρων που εμφανίζει πολλές διαρροές
γ) τον έλεγχο του δικτύου για παράνομες συνδέσεις και τη σφράγισή τους
δ) την παραδειγματική τιμωρία με τσουχτερά πρόστιμα όσων παράνομα παίρνουν νερό για άρδευση καλλιεργειών, στερώντας από τους κατοίκους το αγαθό του νερού.
Τσουχτερά πρόστιμα και σφράγισμα παράνομων συνδέσεων
Υπέρ των τσουχτερών προστίμων στους παραβάτες, της άμεσης σφράγισης των παράνομων υδροληψιών από το δίκτυο της ύδρευσης αλλά και της άμεσης αντικατάστασης του κεντρικού δικτύου όπου εντοπίζονται οι διαρροές και οι παράνομες παροχές, τοποθετήθηκε και η πλειοψηφία των κατοίκων με τις παρεμβάσεις τους προς το Δημοτικό Συμβούλιο.


Επί προσθέτως η Πρόεδρος κα. Λαμπροπούλου σημείωσε πως επανειλημμένα έχει επισκεφτεί τον Πρόεδρο της ΔΕΥΑ Φαιστού κ. Ορφανουδάκη Μανώλη, ζητώντας του να προχωρήσει άμεσα στις παραπάνω ενέργειες και εφόσον υπάρχει κώλυμα χρημάτων από το Δήμο να τον ενημερώσει πως υπάρχουν διατεθειμένα άτομα που παρέχουν δωρεάν τα μηχανήματά τους και προσωπική εργασία, ενώ και οι ίδιοι οι χωριανοί είναι πρόθυμοι να καλύψουν τη δαπάνη για τα καύσιμα και για την αγορά της σωλήνας για την αλλαγή του δικτύου. Η ίδια μάλιστα ζήτησε από τον Πρόεδρο όταν θα φτάσει στο χωριό το μηχάνημα που έχει προμηθευτεί ο Δήμος για τον εντοπισμό των παράνομων παροχών να ενημερωθεί είτε η ίδια ώστε να παρίσταται στον έλεγχο είτε τα υπόλοιπα μέλη του 3μελούς τοπικού συμβουλίου.
Η απάντηση Ορφανουδάκη για την αδικαιολόγητη χρονο-καθυστέρηση
Στην τοποθέτησή του ο Πρόεδρος της ΔΕΥΑ Φαιστού, Μανώλης Ορφανουδάκης επικεντρώθηκε στην προϊστορία του προβλήματος κάνοντας μια αναδρομή στην κατάσταση που παρέλαβε το 2019, στο ιστορικό της δολιοφθοράς που έθεσε εκτός λειτουργίας μια από τις γεωτρήσεις της περιοχής και στις ενέργειες για την επισκευή της και επανασύνδεσής της στη δεξαμενή υδροδότησης. Αναφορικά με το επίμαχο ζήτημα της παρατεταμένης έλλειψης στην παροχέτευση νερού στη Γαλιά ο ίδιος επέμεινε πως η λύση βρίσκεται στη σύνδεση μιας τρίτης γεώτρησης για την οποία έχει εγκριθεί χρηματοδότηση από το Υπουργείο Ναυτιλίας ύψους 17.400 ευρώ. Χρήματα τα οποία θα πρέπει να προπληρωθούν στο ΔΕΔΔΗΕ για τη σύνδεση του ρεύματος ώστε να μπει σε λειτουργία και η τρίτη γεώτρηση. Ενώ όσον αφορά τα προβλήματα στο υφιστάμενο δίκτυο με τις παράνομες υδροληψίες ο κ. Ορφανουδάκης δήλωσε πως και ο έλεγχος που έγινε με το μηχάνημα δεν απέδωσε καρπούς υποστηρίζοντας ότι δεν είναι σε θέση να γνωρίζει την πορεία των δικτύων και τα σημεία των παράνομων συνδέσεων.
Η απαίτηση της αντιπολίτευσης για εξεύρεση άμεσης λύσης
Από την πλευρά της η αντιπολίτευση καταδίκασε την αδικαιολόγητη ολιγωρία της δημοτικής αρχής και του προέδρου της ΔΕΥΑΦ στην εξεύρεση άμεσης λύσης στο πρόβλημα υδροδότησης της Γαλιάς, το οποίο όπως αναφέρθηκε είναι ένα διαχρονικό πρόβλημα που ταλανίζει τους Γαλιανούς και επανέρχεται κάθε χρόνο τέτοια εποχή, καθώς δεν έχει αντιμετωπιστεί προς τη σωστή κατεύθυνση που είναι η αντικατάσταση του κεντρικού δικτύου μήκους ενός χιλιομέτρου όπου εντοπίζεται η διαρροή του νερού και οι παράνομες συνδέσεις.


Η τελική λοιπόν πρόταση όπως διαμορφώθηκε μετά και από τις στοχευμένες τοποθετήσεις του επικεφαλής, Γιάννη Μαθιουδάκη και των συμβούλων της αντιπολίτευσης και επικροτήθηκε από την πρόεδρο και από τους διαμαρτυρόμενους κατοίκους είναι η άμεση αντικατάσταση του προβληματικού τμήματος του κεντρικού δικτύου μήκους 800-1.000 μέτρων. Έργο για το οποίο δεσμεύτηκαν τόσο ο Δήμαρχος, όσο και ο Πρόεδρος της ΔΕΥΑΦ να το προχωρήσουν άμεσα, εφόσον έλαβαν και τη θετική συγκατάθεση του Δημοτικού Συμβουλίου μετά από τη διενέργεια ονομαστικής ψηφοφορίας.
Αξίζει έστω και επιγραμματικά για την καλύτερη ενημέρωση των αναγνωστών μας να αναφερθούν οι βασικές τοποθετήσεις του επικεφαλής και των δημοτικών συμβούλων της αντιπολίτευσης που ήταν και οι μόνοι που παρενέβησαν επί του θέματος.
*Αναλυτικά τα όσα ειπώθηκαν μπορείτε να τα παρακολουθήσετε στο βίντεο στη σελίδα του «apopsilive.gr”
Επικεφαλής Γιάννης Μαθιουδάκης:

« Είμαστε μάρτυρες μιας αδιανόητης κατάστασης σε ένα από τα μεγαλύτερα κεφαλοχώρια του Δήμου μας, όπως είναι η Γαλιά με 800 το λιγότερο μόνιμους κατοίκους, που ήρθαν εδώ διαμαρτυρόμενοι για το υπέρτατο αγαθό, το νερό, περιγράφοντας τραγικές καταστάσεις. Η λύση δεν μπορεί να είναι αποκλειστικά στην κατεύθυνση της σύνδεσης της νέας γεώτρησης- όπως υποστηρίζει ο Πρόεδρος της ΔΕΥΑΦ- γιατί ήδη στη δεξαμενή της Γαλιάς πέφτει νερό από 2 γεωτρήσεις και δεν φτάνει. Ακόμα και από 3η κ από 4η γεώτρηση να πέσει νερό πάλι δεν θα φτάνει αν δεν πιάσουμε τις διαρροές. Το νερό κάπου χάνεται. Είτε υπάρχει διαρροή από σπάσιμο, είτε κλοπή από παράνομες συνδέσεις. Άρα, το πρωτεύον είναι να αντικατασταθεί το προβληματικό κομμάτι του δικτύου, όπως και οι ίδιοι οι κάτοικοι ζητούν και επισημαίνουν».
Βαγγέλης Τσιμπραγάκης:

« Η κλοπή πρέπει να σταματήσει άμεσα. Είναι ντροπή για το Δήμο να λέει πως μπροστά σε μια τέτοια κατάσταση περιμένει τη χρηματοδότηση των 17.000 ευρώ για να λύσει το πρόβλημα. Είναι αδιανόητο να μην μπορεί ο Δήμος να βρει τα χρήματα αυτά για τη σύνδεση της γεώτρησης και για την αντικατάσταση μιας σωλήνας 800 μέτρων ώστε να λυθεί και το θέμα της κλοπής και της επάρκειας».
Αχιλλέας Ρομπογιαννάκης:

« Το πρόβλημα στη Γαλιά δεν είναι τωρινό, εδώ και πέντε χρόνια το ακούμε και τίποτα δεν γίνεται. Δεν πρέπει να κοροϊδεύουμε τον κόσμο. Δεν ξέρω αν ο Δήμαρχος ή ο Πρόεδρος της ΔΕΥΑΦ είναι σε θέση να δώσουν λύση. Δεν γίνεται για ένα τόσο οξύ θέμα να λένε πως δεν μπορούν να βρουν 17.000 ευρώ και πως περιμένουν να έρθει η χρηματοδότηση για τη σύνδεση του ρεύματος. Όλα αυτά έπρεπε να είχαν γίνει πέρυσι κ όχι τώρα. Επίσης είναι αδιανόητο να λέει ο Πρόεδρος της ΔΕΥΑΦ πως δεν γνωρίζει την πορεία των δικτύων. Αυτό είναι και επικίνδυνο, γιατί αν μπορεί ο καθένας να έχει πρόσβαση να συνδέει κ να παρεμβαίνει στο δίκτυο αυτό πέρα από την κλοπή εγκυμονεί κίνδυνο και για ενδεχόμενη κακόβουλη ενέργεια μόλυνσης του νερού. Εδώ λοιπόν τίθεται και το ζήτημα της ασφάλειας. Η λύση είναι η αντικατάσταση του δικτύου 800-1000 μέτρα που θα έπρεπε να είχε γίνει χθες».
Γιάννης Κουλεντάκης :

« Τα δίκτυα έχουν τρυπηθεί από ανθρώπους που γνωρίζουν καλά το δίκτυο και που κατά καιρούς έχουν υπηρετήσει στο Δήμο ή στη ΔΕΥΑΦ. Όταν το δίκτυο είναι γεμάτο με νερό δεν μπορεί να τρυπηθεί και να συνδεθεί κάποιος παράνομα. Το δίκτυο τρυπιέται μόνο όταν είναι κενό και από αυτούς που γνωρίζουν από που περνά. Ας πάει λοιπόν η ΔΕΥΑΦ να ελέγξει γραμμή-γραμμή το δίκτυο και να βρει αυτούς που κλέβουν το νερό. Τα λέω αυτά επειδή γνωρίζω τι συμβαίνει και όσο για τα πρόστιμα το ορθότερο είναι να σταλεί πρώτα μια ειδοποίηση. Όμως κάποιοι δεν θέλουν να σφραγίσουν τις παράνομες υδροληψίες είτε λόγω ανοχής, είτε λόγω ψηφοθηρίας».
Σάββας Καμπουράκης:

« Η πρόταση έχει κατατεθεί εδώ και χρόνια από τον προηγούμενο Πρόεδρο της Γαλιάς αλλά ο Δήμαρχος και ο Πρόεδρος της ΔΕΥΑΦ δεν θέλουν να την εφαρμόσουν. Η λύση είναι στην αντικατάσταση 800 μέτρων του δικτύου και είναι υπεκφυγή ότι ο Δήμος δεν έχει χρήματα για το έργο αυτό. Η ΔΕΥΑΦ έχει κάνει 70 απευθείας αναθέσεις σε εργολάβους, 30 αναθέσεις σε προμήθεια υλικών και λέτε πως δεν μπορείτε να βρείτε χρήματα για να αλλάξετε μια σωλήνα 800 μέτρων; Αλλά δεν υπάρχει η βούληση να αλλαχτεί το δίκτυο. Ούτε για το άλλο δίκτυο από τη γεώτρηση του «Μελισσά» υπάρχει η βούληση να συνδεθεί. Και ξέρετε γιατί; Γιατί η γεώτρηση αυτή δεν ανήκει στη ΔΕΥΑΦ αλλά στο Δήμο και είναι της άρδευσης, που σημαίνει πως πληρώνει ο Δήμος το ρεύμα και η ΔΕΥΑΦ εισπράττει. Ο Δήμος πληρώνει 13% ΦΠΑ και ο δημότης 24% ΦΠΑ στους λογαριασμούς. Υπάρχουν λοιπόν συμφέροντα και σκοπιμότητες που καθυστερεί το έργο».
Μιχάλης Φραγκιαδάκης:

«Κάθε φορά προεκλογικά μπαίνει το ζήτημα του νερού στη Γαλιά και τώρα 4 χρόνια μετά πάλι για το ίδιο θέμα συζητάμε. Καταρχήν θα ήθελα να γνωρίζω και εγώ και οι χωριανοί μου αν το νερό της δεύτερης γεώτρησης που έγινε επί των ημερών σας κ. Ορφανουδάκη είναι κατάλληλο για πόσιμο; Υπάρχει ανάλυση του νερού και από ποιόν; ( Ο κ. Ορφανουδάκης απάντησε πως οι αρμόδιες υπηρεσίες της Περιφέρειας κ της Δ/νσης Υδάτων έχουν εγκρίνει την καταλληλότητα του νερού και πως αυτές ενήργησαν και τις υδροληψίες και τις αναλύσεις). Όσο για το ζήτημα των χρημάτων αν δεν μπορεί η ΔΕΥΑΦ να καλύψει το κόστος υπάρχουν δωρητές και ιδιώτες που παραχωρούν μηχανήματα για τις εργασίες αντικατάστασης του δικτύου. Ενώ για τις παράνομες υδροληψίες είναι οφθαλμοφανές από ποιους γίνεται η κλοπή, ας ρίξει κανείς μια ματιά στις καλλιέργειες κατά μήκος του δικτύου και θα αντιληφθεί που πάει το νερό και λίγο πολύ όσοι βρισκόμαστε σε αυτή την αίθουσα γνωρίζουμε καλά τι γίνεται με το νερό στη Γαλιά και που χάνεται»!