Έφυγε από τη ζωή ο παγκοσμίου φήμης γλύπτης Jack Whitten που λάτρεψε την Αγία Γαλήνη
Ποια συμβουλή έδωσε στη νεολαία της Αγίας Γαλήνης.
Επιμέλεια: Χριστιάννα Χορλιαφάκη
Στις 22 Ιανουαρίου 2018, έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 78 ετών ο Αμερικανός ζωγράφος και γλύπτης Jack Whitten.
Ο Jack Whitten, ζωγράφος και γλύπτης, από τις ΗΠΑ, επέλεξε την Κρήτη και ειδικότερα την Αγία Γαλήνη ως δεύτερη πατρίδα του αφού είχε περιούσια στο χωριό και το επισκεπτόταν σχεδόν κάθε χρόνο. Με πρώτη του ύλη, το ξύλο της μαύρης μουριάς, της καρυδιάς, των κέδρων, της αχλαδιάς και της ελιάς, δημιουργεί τα γλυπτά του που φέρνουν κοντά διαφορετικούς πολιτισμούς.
Βιογραφία
Ο μαύρος καλλιτέχνης ήταν γνωστός για τη συνεχώς εξελισσόμενη καριέρα του για πέντε δεκαετίες – από τη ζωγραφική μέχρι τη γλυπτική και από το εικονιστικό έως το αφηρημένο.
Γεννήθηκε στο Bessemer της Αλαμπάμα στις 5 Δεκεμβρίου 1939 και μεγάλωσε στον διαχωριστικό νοτιοανατολικό άξονα των Ηνωμένων Πολιτειών, όπου υπήρξε ακτιβιστής στον αγώνα των πολιτικών δικαιωμάτων πριν μετακομίσει στη Νέα Υόρκη το 1960.
Το πρώιμο έργο του προκάλεσε τον ρατσισμό που έζησαν οι Αφροαμερικανοί, αλλά ήταν τα αφηρημένα του κομμάτια που κέρδισαν μεγαλύτερη φήμη στον κόσμο της τέχνης, ιδιαίτερα στα τελευταία του χρόνια.
Αποφασισμένος να πιέζει συνεχώς τα όρια του, άφησε τη βούρτσα να δουλέψει με ξυράφια, ξυράφια ή οικιακές σακουλάκια.
Η Delta Group II , η οποία περιλαμβάνεται στη συλλογή του Μητροπολιτικού Μουσείου της Νέας Υόρκης, αποτελεί ένα παράδειγμα.
Το Μουσείο Τέχνης του Βαλτιμόρη αφιέρωσε μια αναδρομική έκθεση του έργου του, η οποία θα διεξαχθεί από τις 22 Απριλίου έως τις 29 Ιουλίου, πριν επισκεφθεί το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης από τις 6 έως τις 2 Δεκεμβρίου.
Η συνέντευξη του Jack στην Αγία Γαλήνη
Ένα αυγουστιάτικο πρωινό βρήκα την ευκαιρία να πάρω την παρακάτω συνέντευξη από τον Jack που είχαμε προγραμματίσει για το περιοδικό του χωριού, Μαζί του, πάντα και η Μαρία.
-Jack, πότε συνάντησες για πρώτη φορά το Ελληνικό στοιχείο;
-Όταν γνώρισα τη Μαρία.
–Εννοείς, δεν είχες ποτέ πριν σκεφτεί την Ελλάδα;
-Και βέβαια, κατά την διάρκεια των σπουδών μου, μελετώντας φιλοσοφία, ιστορία και ιστορία τέχνης και επειδή είμαι καλλιτέχνης. Αλλά η προσωπική γνωριμία με την Μαρία Στάικου στην Σχολή Καλών Τεχνών το 1963 ήταν αυτό που θα χαρακτήριζα ως το κύριο Ελληνικό στοιχείο που με έφερε ουσιαστικά στην Ελλάδα, Η Μαρία είναι Ελληνοαμερικανίδα και οι γονείς της είναι από το χωριό Κοσμάς στην Πελοπόννησο.
-Τι ήταν όμως αυτό που σας έφερε στην Αγία Γαλήνη;
-Ένα όνειρο τρεις μέρες πριν από το πρώτο μας ταξίδι στην Ελλάδα, το καλοκαίρι του 1969. Ήταν ένα δέντρο, τα κλαδιά του ήταν κομμένα, κι όμως ήταν καλά ριζωμένο στη γή και το όνειρο μου έλεγε ότι κάπου στην Ελλάδα θα έβρισκα αυτό το δέντρο και τότε θα έπρεπε να μείνω εκεί και να το σκαλίσω, να το κάνω γλυπτό έργο τέχνης. Ένα δυνατό όνειρο, απ’ αυτά που σε κάνουν να ιδρώνεις, Έτσι ξύπνησα τη Μαρία το πρωί, της είπα το όνειρο και ότι θα έπαιρνα τα σύνεργά μου στην Ελλάδα για να σκαλίσω το δέντρο όταν το βρω. Πήγαμε στην Αθήνα και μείναμε σ’ ένα ξενοδοχείο στην Πλάκα μερικές εβδομάδες. Έτσι είχαμε την ευκαιρία να δούμε όλους τους γνωστούς αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία, Ταξιδέψαμε και στην Πελοπόννησο και στους Δελφούς. Ήθελα πολύ να πάω στους Δελφούς, είχα διαβάσει πολλά για τον ιερό αυτό χώρο των Αρχαίων Ελλήνων, το μαντείο των Δελφών και τον Ηνίοχο, το πιό πολύτιμο για μένα γλυπτό έργο. Παντού έψαχνα το γυμνό κορμό αυτού του δέντρου. Οπωσδήποτε θέλαμε να επισπευτούμε και ένα νησί. Το νησί έτυχε να είναι η Κρήτη. Όταν φτάσαμε στο Ηράκλειο, πήγαμε στην Τουριστική Αστυνομία και ρωτήσαμε που μπορούσαμε να βρούμε ένα ήσυχο παραθαλάσσιο χωριουδάκι. Μας έστειλαν στην Αγία Γαλήνη. Όταν το λεωφορείο άρχισε να παίρνει τις στροφές σε χωματόδρομους, να ανεβαίνει η σκόνη και να φυσά βοριάς, δυσκολεύοντας ακόμη περισσότερο τη διαδρομή, αρχίσαμε να σκεφτόμαστε ότι αυτή η επιλογή μας ήταν ένα τρομερό λάθος – νομίζαμε ότι πλησιάζαμε “στην άκρη του κόσμου”, Ο αέρας ήταν άγριος εκείνη την ημέρα. Πάντως, το τοπίο ήταν φανταστικό. Ποτέ πριν στη ζωή μου δεν είχα δει τέτοια συγκλονιστικά μέρη σαν εκείνα, καθώς δια σχίζαμε τη Μεσσαρά, κι ο Ψηλορείτης στο βάθος με τη σπηλιά όπου γαλουχήθηκε ο Δίας, Στο λεωφορείο ήταν κι ένας Μελαμπιανός, ο Ιωάννης Μιχελακάκης (Βρακάκης). Μιλούσε Ελληνικά με τη Μαρία και μας σύστησε ένα καλό μέρος να μείνουμε, “δεν είναι ακριβό”, μας είπε, κι όταν φτάσαμε στο χωριό, επιτέλους, μας πήγε στο ξενοδοχείο Λιβύη. Εκείνη την εποχή βρήκαμε δωμάτιο με 25 δραχμές τη νύχτα. Τότε το δολλάριο ήταν 30 δραχμές, Απίστευτο! Κατεβήκαμε, λοιπόν από το λεωφορείο στην πλατεία του χωριού στο λιμάνι, και – να το δέντρο μπροστά μου, ακριβώς όπως το είδα στο όνειρό μου. Ήταν η πιο συγκινητική εμπειρία,,, να ονειρευτώ το δέντρο στην Νέα Υόρκη, να ταξιδέψω σε διάφορα μέρη στην Ελλάδα, να βρεθώ στην Κρήτη, να κάνω αυτό το απερίγραπτο ταξίδι με το λεωφορείο, να κατέβω στην πλατεία και να δω το δέντρο, Τώρα ήξερα ότι φτάσαμε στον προορισμό μας, (Μαρία), Αν θυμάμαι καλά, το πρώτο άτομο που μιλήσαμε ήταν ο ψηλός ψαράς, ο Γιώργος, ο αδελφός του Μιλτιάδη που ήταν πολύ ήσυχος άνθρωπος, Αυτός μας πήγε στο καφενείο Μαρίνος, που τώρα ονομάζεται Tatso Mondo, Στην παραλία, την επόμενη μέρα, συναντήσαμε το Γιάννη και την Κατίνα – τον παππού και τη γιαγιά του Γιάννη Μπαγιαρτάκη – ήταν θαυμάσιοι άνθρωποι, Μας χαλούσαν για φαγητό κάθε φορά και,., (Jack) – ο Χαράλαμπος και η Λουκία, Αυτό που μου φαινόταν παράξενο ήταν ότι αυτοί οι άνθρωποι μας χαλούσαν να φάμε, να πιούμε μαζί τους, μας δίνανε αυγά, χόρτα – ήταν πολύ φιλόξενοι,
– Πότε άρχισες να σκαλίζεις τον κορμό;
-Έπρεπε πρώτα να εξηγήσω σε κάποιον ότι ήθελα να αρχίσω να σκαλίζω το δέντρο, Υπήρχε ένας τέτοιος άνθρωπος, ο Στρατής. Αν ήθελα να πω ότι έχω ένα παππού εδώ στην Αγία Γαλήνη, αυτός ήταν η προσωποποίησή του, Ήταν ένας άνθρωπος, που ότι έφτιαχνε ήθελε να είναι τέλειο. Ήταν ο ίδιος τεχνίτης, ήταν χειροτέχνης, Ο Στρατής δούλευε το ξύλο, έφτιαχνε ντουλάπια, έπιπλα, αυτό ήταν το επάγγελμά του, (Μαρία) – Έφτιαχνε άψογα έπιπλα. (Jack) – Έτσι προσπαθήσαμε να εξηγήσουμε στο Στρατή ότι ήθελα να σκαλίσω το δέντρο. Στην αρχή δυσκολεύτηκα, Νόμισε ότι ήθελα να κόψω το δέντρο, Γι’ αυτό, για να του δείξω τι θέλω να κάνω, ανέβηκα στο βουνό και βρήκα ένα κλαδί ελιάς, Κάθισα κάτω από ένα δέντρο και άρχισα να φτιάχνω το πρώτο ξυλόγλυπτο μου. Τότε όταν οι άνθρωποι είδαν τι έφτιαχνα, (Μαρία) – άρχισαν να ρωτούν “τι είναι αυτό τι φτιάχνεις; γιατί το κάνεις αυτό;” (Jack) – Ο Στρατής κατάλαβε τι ήθελα και αμέσως προσφέρθηκε να με βοηθήσει όσο μπορούσε να πραγματοποιήσω το στόχο μου, Τότε έβγαλα τα σύνεργά μου και στρώθηκα στη δουλειά. Κάθε πρωί που πήγαινα στη δουλειά μου, μαζεύονταν κόσμος και μου έκανε ένα σωρό ερωτήσεις. (Μαρία) – Το καφενείο σέρβιρε ρακή και αναψυκτικά όλη μέρα, (Jack) – Μπορείς εύκολα να φανταστείς τι γινόταν εκεί κάτω, Ήταν η πρώτη φορά που πίναμε ρακή και συνάμα προσπαθούσα να δουλέψω, που οι ρακές παίρναν και δίναν, καθώς χρησιμοποιούσα αιχμηρά εργαλεία, Σίγουρα δεν ήταν ο κατάλληλος τρόπος εργασίας, αλλά είχε γούστο. Και είχα πάντα παιδιά γύρω μου. Ήταν μια πρωτόγνωρη εμπειρία, Προσδιόρισα το θέμα στο δέντρο: ένα ψαροχώρι, Τα κύματα συμβολίζουν τη θάλασσα, Το κεφάλι είναι ενός ψαρά, στραμμένο προς τη θάλασσα, ‘υπάρχει και ένα χταπόδι σκαλισμένο και στη κορυφή ένα ψάρι με την ουρά του προς τα πάνω, ένα είδος θαλάσσιας θεότητας, ο τρόπος που εγώ τη φαντάζομαι και κάπου στο πλάι, σκάλισα κάτι που τότε κανείς δε μπορούσε να καταλάβει. Μόνο ένας γέρος με πλησίασε και είπε ότι ήξερε τι έκανα αλλά μου ζήτησε και να του εξηγήσω για να σιγουρευτεί. Ήταν ένα σκαλισμένο χέρι που έκαμε τη χειρονομία με το σύμβολο V της νίκης – θα πρέπει να θυμάσαι ότι τότε ήταν η περίοδος της Χούντας, κι έτσι τοποθέτησα εκεί το σύμβολο αυτό της ελευθερίας. Τότε ο ασπρομάλλης γέρος είπε, “καταλαβαίνω”, Βέβαια ήξερα τι συνέβαινε στην Ελλάδα εκείνη την εποχή και ανησυχούσα. Έτσι ο συμβολισμός μέσα από το γλυπτό ήταν ένα δώρο για το χωριό. Θυμάμαι που ο Στρατής με πείραζε λέγοντάς μου να βάλω την υπογραφή μου. Σκάλισα τ’ όνομά μου κάπου. Αυτό που μ’ ενδιέφερε ήταν ο συμβολισμός, το μήνυμα που ήθελα να αφήσω. Ο Στρατής έκτισε γύρω γύρω ένα τοιχάκι με τσιμέντο και από τότε λάδωνε το ξύλο κάθε χρόνο, το φρόντιζε πάντα. Πέρσι τα παιδιά που έπαιζαν ποδόσφαιρο έριξαν ένα κομμάτι από το πάνω μέρος αλλά κατάφερα να το διορθώσω, Νομίζω ότι είναι κάτι που οι άνθρωποι εκτιμούν, ένα κομμάτι ιστορία. Το βλέπω σαν ένα κομμάτι του χωριού, ένα παραδοσιακό στοιχείο. Το γλυπτό αυτό φαίνεται να σημάδεψε την αρχή του τουρισμού, 14 (Μαρία) – Τότε βέβαια δεν περιμέναμε να ζήσουμε τόσα χρόνια εδώ, – Έχοντας ζήσει την εμπειρία της Κρήτης όλα αυτά τα χρόνια, θα μπορούσατε να πείτε τι σημαίνει η Κρήτη για σας; (Jack) – Η ερώτηση είναι περίπλοκη. Ο μόνος λόγος που επιστρέφουμε στην Κρήτη είναι οι άνθρωποι, Οι άνθρωποι που πρωτογνωρίσαμε στην Γαλήνη. Ανθρωποι όπως η Λουκία, ο Χαράλαμπος, ο Στρατής, η Σταματίνα, ο Γιάννης κι η Κατερίνα, αλλά και οι νεώτεροι φίλοι μας. Έτσι το κλειδί για την επιστροφή ήταν ο κόσμος της Αγίας Γαλήνης. Και οι δύο μας είχαμε εντυπωσιαστεί που βρήκαμε τέτοιους ανθρώπους. Πρέπει να παραδεχτώ, ως μαύρος Αμερικανός, πως μου έκανε εντύπωση ότι το χρώμα του ανθρώπου δεν σήμαινε διαφορά. Ήταν ένα ζωογόνο συναίσθημα να βρίσκομαι σε ένα τόπο ό που δεν αντιμετώπιζα φυλετικές διαφορές. Ακόμη και σήμερα μου κάνει εντύπωση – αν και εδώ οι άνθρωποι δεν ήταν εξοικειωμένοι με τους μαύρους. (Μαρία) – Κάποιος μου είπε, “Ξέρεις, αναρωτηθήκαμε γιατί μια καλή και όμορφη κοπέλα σαν του λόγου σου πήρε ένα μαύρο”, αλλά όταν γνώρισαν καλύτερα τον Jack κατάλαβαν. Έτσι ο Jack είχε τη δυνατότητα να θέσει τα δικά του όρια εδώ όπου δεν υπήρχε τόση προκατάληψη όπως σε άλλα μέρη, Αλλά ας επιστρέφουμε στην ερώτηση, τι σημαίνει η Κρήτη για μένα. Η ερώτηση δεν είναι απλή. Είμαι 25 χρόνια καθηγητής Καλών Τενών. Επομένως, έχω μεγάλη εμπειρία στις τέχνες. Η τέχνη έρχεται από παντού, οποιαδήποτε ώρα, από τα πιο απίθανα μέρη.,. – Και από τη Γαλήνη. -Από ανθρώπους που δεν περιμένεις, από όλες τις κοινωνικές τάξεις. Γνώρισα ανθρώπους που ασχολήθηκαν με την τέχνη γιατί ήταν παιδιά καλλιτεχνών, άλλους που ήταν πάρα πολύ πλούσιοι – δεν είναι τα λεφτά. Άνθρωποι που προέρχονται από φτωχές οικογένειες, μικροαστοί, αστοί, άλλοι γεννιούνται καλλιτέχνες, άλλοι βρίσκουν την τέχνη σε μεγαλύτερη ηλικία, άλλοι την ανακαλύπτουν, είναι κι αυτοί που λένε “θα θέλαμε να λέγαμε ότι γεννηθήκα με καλλιτέχνες”. Το να είσαι καλλιτέχνης είναι το πιό παράξενο πράγμα. Μερικοί λένε, ότι γίνεσαι καλλιτέχνης από μια (εσωτερική) ανάγκη. Το άτομο νοιώθει την ανάγκη να φτιάξει πράγματα, αναζητεί το νόημα της ψυχής, ή το νόημα της ύπαρξής του. Λέω στους φοιτητές και στους γονείς που πληρώνουν τα δίδακτρα, “αν το .παιδί δεν αισθάνεται την ανάγκη να εκφραστεί καλλιτεχνικά, ας κάνει κάτι άλλο, ας γίνει δικηγόρος, μαθηματικός, γιατρός, μόδιστρος… όλα αυτά είναι αξιόλογα επαγγέλματα.
– Ξέρεις τι σημαίνει η λέξη artist στα Ελληνικά;
– Το έμαθα την πρώτη χρονιά που ήρθα, πιθανόν να ήταν μια από τις πρώτες λέξεις που έμαθα στα Ελληνικά από την εμπειρία μου με το δέντρο. Η λέξη ζωγράφος ήταν μια λέξη που χρησιμοποιούσαν οι άνθρωποι όταν παρακολουθούσαν τι έκαμνα, και κάποιος μου είπε ότι αυτό που κάνω είναι ζω γραφική, δηλαδή γράφω πάνω σ’ αυτό το πράγμα (το ξύλο) ζωή, έτσι δεν είναι;
– Ναι.
– Αυτή η λέξη μου έκανε μεγάλη εντύπωση. – Αλλά είναι και η λέξη καλλιτέχνης με ευρύτερη έννοια, – Αυτή τη λέξη μου την έμαθε ο Στρατής. Και κάτι άλλο που έμαθα πολύ γρήγορα εδώ είναι ότι αν μπορείς να κάνεις κάτι με τα χέρια σου, αν είσαι κάποιος που μπορεί να φτιάξει κάτι, τότε είσαι άξιος σεβασμού,.. Ξέρεις τι αποκάλυψη ήταν για μένα να καταλαβαίνω τις λέξεις που χρησιμοποιούμε, αναγνωρίζοντας την προέλευσή τους. Είναι πάντα μια εμπειρία. Θα αναφέρω μια εμπειρία που είχα με τη λέξη αισθητική, αυτή την εμπειρία την αναφέρω όταν μου παίρνουν συνέντευξη στην Αμερική. . Την πρώτη φορά που πήγαμε στον Ψηλορείτη. Φύγαμε από την Αγία Γαλήνη, πήγαμε στη Νίθαυρη όπου μας περίμενε ο οδηγός με δύο γαϊδουράκια για να μας ανεβάσει στην κορυφή. Η ανάβαση άρχισε τα χαράματα. Φτάσαμε στην περιοχή, κοντά στην κορυφή, όπου τελειώνουν τα δέ τρα και αρχίζουν τα βράχια, αργά το απόγευμα. Απ’ εκεί μπορούσες να δεις σχεδόν ολόκληρη την Κρήτη. Ο ήλιος έδυε, τα χρώμα τα στον ουρανό ήταν πολύ έντονα, Ο οδηγός που είχαμε, είχε πολεμήσει στην αντίσταση πάνω σέ κείνα τα βουνά και ήταν βοσκός σε κείνα τα μέρη, γνώριζε κάθε βράχο, μας έδειχνε τοποθεσίες όπου κρυβόταν όταν ήταν νέος στις ενέδρες. Έδει χνε ένα βράχο και έλεγε: Ακριβώς εκεί! Εκεί τους τσακώσαμε, Έδειχνε μέρη στους γύ ρω λόφους όπου σκοτώθηκαν σύντροφοί του στον αγώνα. Ήταν σκληρά και βίαια εκεί πάνω. Οι βοσκοί μού έκαναν φοβερή εντύπωση. Το σώμα μου με δυσκολία άντεχε την ταλαιπωρία αυτής της ανάβασης. Ήμουν εξουθενωμένος. Αντάμωνα αυτούς τους βοσκούς που με τη μεγαλύτερη άνεση πηδούσαν από βράχο σε βράχο σαν αγριοκάτσικα, ενώ εγώ ανάσαινα με δυ σκολία πασχίζοντας να ακολουθήσω το γέ ρο οδηγό μας. Όλοι ήμασταν συγκινημένοι, εγώ, οι φίλοι μου ακόμη και ο γέρο-οδηγός μας. Ήταν η ώρα του λυκόφωτου, ακριβώς πριν πέσει η νύχτα, και έβλεπε ότι ήμασταν συνεπαρμέ- νοι από το θέαμα. Ήταν δραματικό. Οι αποχρώσεις ήταν σαν τυρκουάζ, και ρόδινες, μαντζέντα και έντονα μπλέ. Αυτός ο Κρητικός, τον θυμάμαι ν’ απλώνει το χέρι του και να κραυγάζει – δεν καταλάβαινα όλα αυτά που έλεγε, αλλά η Μαρία με βοηθούσε να καταλάβω-. Έλεγε “ωραία, ωραία, πολύ ωραία, αυτό το τοπίο, αυτή η γη, αυτή είναι η Κρήτη. Ήταν τόσο ενθουσιασμένος με τα χέρια του απλωμένα. Κατάλαβα ότι ο άνθρωπος αυτός ζούσε εκείνη τη στιγμή μια αισθητική εμπειρία. Αμέσως μετά, όταν ξαναπήρε ανάσα, άλλαξε η έκφρασή του και είπε, “μπορώ να σκοτώσω γι’ αυτό”, Τότε κατά λαβα ότι η πολιτική πηγάζει από την αισθητική. Αν κάποιος αγαπά κάτι, αν κάποιος έχει την αίσθηση της ανακάλυψης της ο μορφιάς, τότε αμέσως την προστατεύει και ετοιμάζεται να κάνει ό,τι είναι αναγκαίο για να την κρατήσει και λέει, “θα σκοτώσω γι’ αυτό”, Ήταν μια πραγματικά όμορφη εμπειρία, μού έδωσε να καταλάβω ότι η αισθητική γεννιέται από το συναίσθημα, απλά από το πως αισθάνεσαι κάτι.
– Γνωρίζεις τι σημαίνει η λέξη light στα Ελληνικά;
– Φως, μια ακόμη καταπληκτική λέξη, – Φωτοτυπία μπορεί να σημαίνει, τυπώνω το φως. – Ακριβώς αυτή η περιγραφή της λέξης είναι μια ωραία εξήγηση για το τι κάνω ως καλλιτέχνης. Η τέχνη μου είναι αφηρημένη. Φως είναι το κλειδί στην τέχνη μου. Μπορώ να αποτυπώσω το φως… Μπορώ να κόψω το φως, Μπορώ να διαπλάσω το φως. Μπο ρώ να κάνω το φως ανάγλυφο, μπορώ να χωρίσω σε φύλλα/ελασματοποιήσω το φως. Στη μέση της σφαίρας του, το φως γίνεται κάτι που μπορεί να το επεξεργαστεί κανείς ως υλικό, μπορώ να το συμπιέσω. Α κόμη και επιστήμονες έχουν ανακαλύψει σήμερα ότι συγκεντρώνοντας και συμπιέζοντας το φως αποκτούμε μια δέσμη λέιζερ, γίνεται ένα από τα πιο ισχυρά μέσα για ποικίλες χρήσεις. Δυστυχώς τώρα χρησιμοποιείται και για καταστροφικούς σκοπούς, για τον πόλεμο των άστρων, και γενικά για κανούργια όπλα, Αλλά υπάρχει και η πνευματική όψη του φωτός, Κι εγώ εργάζομαι με τη δύναμη που εκπέμπει αυτό το φως. Τώρα έχεις μια γεύση από το πόσο πολύπλοκη είναι η ερώτησή σου. Αν ρωτούσες οποιοδήποτε ξένο καλλιτέχνη που έχει επισπευτεί την Ελλάδα για την εμπειρία του εδώ, και την συγκέντρωνε σε μια λέξη. Θα έλεγε Φως.
– Ποιά θα ήταν η συμβουλή σου στη νεολαία της Αγίας Γαλήνης; Δώσε τους ένα σύνθημα. –
Έφτιαξα ένα γλυπτό για τα Ελληνόπαιδα και ειδικά για τα παιδιά της Αγίας Γαλήνης. Στη μέση του γλυπτού έχω σκαλίσει μια κόγχη, Εκεί έχω τοποθετήσει ένα χειρόγραφο που προστατεύεται πίσω απ’ ένα φινιστρίνι, Γράφει: “Χρησιμοποιώντας τα κόκκαλα από το παρελθόν μπορούμε να καταλάβουμε το παρόν και να προβλέψουμε το μέλλον”. Αντλείς από το παρελθόν. Το κατανοείς αλλά δεν θέλεις να παγιδευτείς στο παρελθόν. Μαθαίνεις απ’ αυτό και το αξιοποιείς, Είναι μια πρώτη ύλη. Κληρονομούμε, διατηρούμε και χρησιμοποιούμε τη μνήμη, την ιστορία μας. Δεν τη λησμονούμε, δεν παγιδευόμαστε σ’ αυτή, αλλά τη μετουσιώνσυμεσε νέες δημιουργίες.
Συνέντευξη: Ιωάννα Ιωαννίδου
Πηγή: Apopsilive.gr