Οικονομία

Ερυθρά Θάλασσα: Πάνω από 200.000 κοντέινερ δεν έχουν φτάσει στον Πειραιά

Ερυθρά Θάλασσα: Πάνω από 200.000 κοντέινερ δεν έχουν φτάσει στον Πειραιά

Με ποια τεχνάσματα οι πλοιοκτήτριες εταιρίες προσπαθούν να αποτρέψουν τις επιθέσεις των ανταρτών.

A-
A+
20/01/2024 | 15:31

Οι ανατιμήσεις στο κόστος εμπορευμάτων λόγω του αυξημένου κινδύνου διέλευσης από τη Διώρυγα του Σουέζ, εξαιτίας των επιθέσεων των Χούτι της Υεμένης, άρχισαν να γίνονται αισθητές σε όλο τον κόσμο με την Ελλάδα και το λιμάνι του Πειραιά να μην μένει ανεπηρέαστο, όπως ανέφερε σε δηλώσεις στην ΕΡΤ, ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών Γιάννης Χατζηθεοδοσίου.

«Αυτή τη στιγμή, περίπου, 200.000 κοντέινερ δεν έχουν έρθει στον Πειραιά λόγω του αποκλεισμού και ουσιαστικά αυτό που υποχρεώνονται τα πλοία αυτά είναι να κάνουν τον περίπλου της Αφρικής, κάτι που σημαίνει 15 έως 20 μέρες καθυστέρηση» εξήγησε ο κ. Χατζηθεοδοσίου.

Ο πρόεδρος δήλωσε ότι η καθυστέρηση αυτή εκτός από τον μεγαλύτερο χρόνο παράδοσης έχει επιπτώσεις και στο κόστος μεταφοράς σημειώνοντας ότι κάθε κοντέινερ επιβαρύνεται πλέον με 6.000 δολάρια αλλά και αυξημένα ασφάλιστρα. Ο ίδιος εκτίμησε ότι αν δεν βρεθεί άμεσα λύση, υπάρχει κίνδυνος αφενός για μεγάλες καθυστερήσεις και άρα έλλειψη προϊόντων και αφετέρου για μεγάλη αύξηση των τιμών των εισαγόμενων προϊόντων λόγω της επιβάρυνσης στα ναύλα αλλά και στα ασφάλιστρα.

Όπως εξήγησε, το 40% των εισαγωγών της χώρας μας προέρχονται από την ‘Απω Ανατολή και αφορούν κυρίως ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη, ρουχισμό κ.ά. Επιπτώσεις πιθανόν να υπάρξουν και στις τιμές των καυσίμων, όπως ανέφερε, καθώς ένα μεγάλο ποσοστό του πετρελαίου που φτάνει στην Ευρώπη περνάει από τα στενά του Σουέζ. «Η αύξηση και ο πληθωρισμός θα είναι παντού» σημείωσε ο κ. Χατζηθεοδοσίου.

Εφιάλτης οι πειρατές Χούτι στην Ερυθρά Θάλασσα – Το τέχνασμα των πλοίων για να αποτρέψουν τις επιθέσεις

«Ένοπλοι φρουροί στο πλοίο», «Καμία σχέση με το Ισραήλ». Αυτά είναι μόνο δύο από τα μηνύματα που στέλνουν τα φορτηγά πλοία που διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα σε μια προσπάθεια να αποτρέψουν τους πειρατές Χούτι από το να προσπαθήσουν να επιβιβαστούν και να καταλάβουν τα πλοία, όπως μεταδίδει το SkyNews.

Οι Χούτι της Υεμένης αντιτίθενται στην επιρροή των ΗΠΑ και του Ισραήλ στη Μέση Ανατολή. Για να δείξουν την υποστήριξή τους στη Χαμάς, έχουν βάλει στο στόχαστρο εμπορικά φορτηγά πλοία που ταξιδεύουν σε μια από τις πιο πολυσύχναστες ναυτιλιακές οδούς του κόσμου. Η δραματική πειρατεία ενός φορτηγού πλοίου στις 19 Νοεμβρίου ήταν μία από τις πιο σημαντικές επιθέσεις, με άνδρες που εθεάθησαν να χορεύουν στο πάνω κατάστρωμα του Galaxy Leader αφού χρησιμοποίησαν ελικόπτερο για να το καταλάβουν.

Ως αποτέλεσμα, αρκετές ναυτιλιακές εταιρείες ανέστειλαν τα δρομολόγια μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, αλλάζοντας τη διαδρομή τους μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας – ένα ταξίδι που διαρκεί κατά μέσο όρο 10 ημέρες περισσότερο και κοστίζει περίπου 1,6 εκατ. λίρες Αγγλίας περισσότερο.

Αλλά για τα πλοία που εξακολουθούν να ταξιδεύουν μέσω της περιοχής, γράφονται μηνύματα στη θέση των σημείων όπου το πλοίο θα ανέφερε κανονικά τον προορισμό του, καθιστώντας τα μηνύματα ορατά σε ιστότοπους παρακολούθησης της θάλασσας, όπως το MarineTraffic. Αντί για το τελικό λιμάνι, τα πλοία εμφανίζουν σημειώσεις που λένε ότι έχουν αποκλειστικά κινεζικό πλήρωμα ή, σε αρκετές περιπτώσεις, διαφημίζουν την παρουσία ενόπλων δυνάμεων.

Μεταξύ αυτών είναι το Pacific Merit, το οποίο ανήκει στην China Merchants Energy Shipping Company και το διαχειρίζεται η Sinotrans Ship Management, με έδρα το Χονγκ Κονγκ. Αφού έφυγε από το Διεθνές Λιμάνι του Τέξας στις 23 Δεκεμβρίου, ταξίδεψε μέσω της διώρυγας του Σουέζ με προορισμό το Πορτ Σάιντ, στην Ανατολική Μεσόγειο.

Καθώς εισήλθε στον Κόλπο του Σουέζ, στις 14.48 μ.μ. της 16ης Ιανουαρίου, ενημέρωσε τον προορισμό του ως εξής: «No link Israeli». Στη συνέχεια απενεργοποίησε το σύστημα αυτόματης αναγνώρισης (AIS) λίγο πριν εισέλθει στην Ερυθρά Θάλασσα. Ο Christopher Parry, πρώην υποναύαρχος και ειδικός σε θέματα θαλάσσιων κινδύνων, δήλωσε ότι αυτό παρατηρείται συχνά κατά τη διάρκεια πειρατικών απαγωγών από Σομαλούς πειρατές ή όταν τα πλοία μεταφέρουν επικίνδυνα φορτία.