Παράξενα

Σουπιές πέρασαν γνωστικό τεστ σχεδιασμένο για ανθρώπινα παιδιά

Σουπιές πέρασαν γνωστικό τεστ σχεδιασμένο για ανθρώπινα παιδιά

Τι είναι το marshmallow test

A-
A+
31/05/2025 | 16:52

Ένα αποκαλυπτικό πείραμα για τις σουπιές μας υπενθύμισε την σημασία του να μην υποτιμάμε την νοημοσύνη των ζώων. Σε μια μελέτη που δημοσιεύθηκε το 2021, επιστήμονες υπέβαλαν έξι σουπιές σε μια εκδοχή του «marshmellow test», και τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα περίεργα μικρά μυαλά τους είναι πιο εξελιγμένα από ό,τι πιστεύαμε.

Η ικανότητά τους να μαθαίνουν και να προσαρμόζουν τη συμπεριφορά τους ανάλογα με τις περιστάσεις, σύμφωνα με τους ερευνητές, μπορεί να έχει εξελιχθεί για να δώσει στις σουπιές ένα πλεονέκτημα στον «σκληρό» κόσμο της θάλασσας όπου ζουν, όπου επικρατεί ο νόμος του ισχυρότερου.

Το marshmallow test, ή το πείραμα marshmallow του Στάνφορντ, είναι αρκετά απλό. Ένα παιδί τοποθετείται σε ένα δωμάτιο με ένα ζαχαρωτό (marshmallow). Του λένε ότι αν καταφέρει να μην φάει το marshmallow για 15 λεπτά, θα πάρει ένα δεύτερο και θα του επιτραπεί να φάει και τα δύο.

Αυτή η ικανότητα να αναβάλλεις την ικανοποίηση δείχνει γνωστικές ικανότητες όπως ο μελλοντικός προγραμματισμός, και αρχικά διεξήχθη για να μελετηθεί πώς αναπτύσσεται η ανθρώπινη γνωστική λειτουργία, συγκεκριμένα, σε ποια ηλικία ένας άνθρωπος είναι αρκετά έξυπνος για να αναβάλει την ικανοποίηση αν αυτό σημαίνει ότι θα έχει καλύτερο αποτέλεσμα αργότερα.

Επειδή είναι τόσο απλό, μπορεί να προσαρμοστεί και στα ζώα. Προφανώς, ένα ζώο δεν θα καταλάβει αν του πούμε ότι θα πάρει καλύτερη ανταμοιβή αν περιμένει, αλλά μπορούμε να το εκπαιδεύσουμε ώστε να καταλάβει ότι θα πάρει καλύτερο φαγητό αν δεν φάει αμέσως αυτό που έχει μπροστά του.

Ορισμένα πρωτεύοντα θηλαστικά μπορούν να αναβάλλουν την ικανοποίηση, όπως και τα σκυλιά, αν και όχι σε όλες τις περιπτώσεις. Τα κοράκια επίσης έχουν περάσει το marshmallow τεστ.

Οι σουπιές και το marshmallow τεστ

Το 2020, οι σουπιές επίσης πέρασαν μια εκδοχή του marshmallow τεστ. Οι επιστήμονες απέδειξαν ότι οι κοινές σουπιές (Sepia officinalis) μπορούν να αποφύγουν να φάνε ένα γεύμα με κρέας καβουριού το πρωί, αν μάθουν ότι το δείπνο θα είναι κάτι που τους αρέσει πολύ περισσότερο – γαρίδες.

Ωστόσο, όπως επεσήμανε μια ομάδα ερευνητών με επικεφαλής την οικολόγο συμπεριφοράς Alexandra Schnell του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ, σε αυτή την περίπτωση ήταν δύσκολο να προσδιοριστεί εάν αυτή η αλλαγή στη συμπεριφορά αναζήτησης τροφής επηρεαζόταν από την ικανότητα αυτοέλεγχου.

Έτσι, σχεδίασαν άλλο ένα τεστ, για έξι κοινές σουπιές. Οι σουπιές τοποθετήθηκαν σε ένα ειδικό ενυδρείο με δύο κλειστούς θαλάμους που είχαν διαφανείς πόρτες, ώστε τα ζώα να μπορούσαν να βλέπουν το εσωτερικό. Στους θαλάμους υπήρχαν σνακ – ένα λιγότερο προτιμώμενο κομμάτι ωμής γαρίδας στον ένα και μια πολύ δελεαστική ζωντανή γαρίδα στον άλλο.

Οι πόρτες είχαν επίσης σύμβολα που οι σουπιές είχαν εκπαιδευτεί να αναγνωρίζουν. Ένας κύκλος σήμαινε ότι η πόρτα θα άνοιγε αμέσως. Ένα τρίγωνο σήμαινε ότι η πόρτα θα άνοιγε μετά από ένα χρονικό διάστημα μεταξύ 10 και 130 δευτερολέπτων και ένα τετράγωνο σήμαινε ότι η πόρτα παρέμενε κλειστή επ’ αόριστον.

Στο τεστ, η ωμή γαρίδα τοποθετήθηκε πίσω από την ανοιχτή πόρτα, ενώ η ζωντανή γαρίδα ήταν προσβάσιμη μόνο μετά από μια καθυστέρηση. Εάν η σουπιά πήγαινε προς την ωμή γαρίδα, η ζωντανή αφαιρούταν αμέσως.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι όλες οι σουπιές του πειράματος αποφάσισαν να περιμένουν το αγαπημένο τους φαγητό (τις ζωντανές γαρίδες), αλλά δεν έκαναν το ίδιο κατά την πειραματική κατάσταση, κατά την οποία η ζωντανή γαρίδα τοποθετούταν πίσω από την πόρτα με το τετράγωνο στην οποία δεν είχαν πρόσβαση.

«Όλες οι σουπιές που συμμετείχαν στην μελέτη ήταν σε θέση να περιμένουν για την καλύτερη ανταμοιβή ακόμη και αν υπήρχε καθυστερήση από 50 έως και 130 δευτερόλεπτα, κάτι που είναι συγκρίσιμο με αυτό που παρατηρούμε σε σπονδυλωτά με μεγάλο εγκέφαλο, όπως οι χιμπατζήδες, τα κοράκια και οι παπαγάλοι», εξήγησε ο Schnell το 2021.

Το άλλο μέρος του πειράματος ήταν να δοκιμάσουν την ικανότητα μάθησης των έξι σουπιών. Τους έδειξαν δύο διαφορετικά οπτικά ερεθίσματα, ένα γκρι τετράγωνο και ένα λευκό.

Όταν πλησίαζαν το ένα, το άλλο αφαιρούταν από το ενυδρείο. Αν έκαναν τη «σωστή» επιλογή, ανταμείβονταν με ένα σνακ.

Μόλις έμαθαν να συνδέουν ένα τετράγωνο με μια ανταμοιβή, οι ερευνητές άλλαξαν τα μοτίβα, έτσι ώστε το άλλο τετράγωνο να γίνει τώρα το μοτίβο ανταμοιβής.

Είναι ενδιαφέρον ότι οι σουπιές που έμαθαν να προσαρμόζονται πιο γρήγορα σε αυτή την αλλαγή ήταν επίσης οι σουπιές που μπορούσαν να περιμένουν περισσότερο για την ανταμοιβή με γαρίδες. Φαίνεται ότι οι σουπιές μπορούν να ασκήσουν αυτοέλεγχο, αλλά δεν είναι σαφές το γιατί.

Πηγή: newsbomb.gr