Ελλάδα
Κερδίζει έδαφος η χορτοφαγία στην Ελλάδα – Το 10% αποφεύγει συστηματικά το κρέας
Αρκετοί ωστόσο δεν είναι ευχαριστημένοι από τις διαθέσιμες χορτοφαγικές επιλογές στα εστιατόρια.
Έδαφος έναντι των παραδοσιακά κρεατοφαγικών επιλογών αρχίζει να κερδίζει η χορτοφαγία: σύμφωνα με έρευνα, πάνω από το 40% των Ελλήνων εξακολουθεί να επιλέγει συχνά (έως και κάθε φορά) κύριο πιάτο που περιέχει κρέας, ωστόσο πλέον το 10% αποφεύγει συστηματικά τέτοιες επιλογές, γεγονός που αποτελεί ένδειξη σταδιακής μεταστροφής στις διατροφικές συνήθειες.
Την ίδια στιγμή, οι καταναλωτές πιστεύουν ότι τα μενού των εστιατορίων υστερούν ως προς την ποικιλία χορτοφαγικών επιλογών, σε κυρίως γεύματα: σχεδόν το 30% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι δεν είναι ιδιαίτερα ευχαριστημένο από την ποικιλία των διαθέσιμων επιλογών, καθώς οι χορτοφαγικές επιλογές περιορίζονται είτε σε ορεκτικά είτε σε σαλάτες, χωρίς σημαντική παρουσία στα κυρίως γεύματα.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του χορτοφαγικού διαγωνισμού «Veg.Contest Thessaloniki 2024 – Η Γαστρονομία της πόλης αλλάζει» κι είχε ως στόχο να παρουσιάσει το αποτύπωμα που άφησε ο διαγωνισμός στο κοινό της Θεσσαλονίκης και τις γαστρονομικές προτιμήσεις των συμμετεχόντων σε επίπεδο εστίασης. Το αποτύπωμα του διαγωνισμού καταγράφηκε στο πλαίσιο της πρωτογενούς έρευνας που διενήργησε ο Σύλλογος Ελλήνων Χορτοφάγων (HellasVeg) το 2024, η οποία συγχρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση Χορτοφάγων (EVU) και ανατέθηκε στην εταιρία δημοσκοπήσεων ΚΑΝΤΑΡ Α.Ε. Περιλάμβανε 750 άτομα από όλη την Ελλάδα, βάσει αντιπροσωπευτικών δημογραφικών κριτηρίων ως προς το φύλο, την ηλικία και το γεωγραφικό διαμέρισμα.
Όσον αφορά την απήχηση του χορτοφαγικού διαγωνισμού και τη συμμετοχή του κοινού, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης συνέβαλαν σημαντικά στη διάδοση της διαγωνιστικής διαδικασίας: το 65% των ερωτηθέντων δεν είχε λάβει γνώση του διαγωνισμού. Ωστόσο, από το 35% που ήταν ενήμεροι, σχεδόν οι μισοί δήλωσαν ότι πληροφορήθηκαν τα σχετικά με τον διαγωνισμό μέσω διαδικτύου ή social media, υπογραμμίζοντας την επιρροή των ψηφιακών μέσων.
Υψηλή ήταν η συμμετοχή του τοπικού κοινού στον διαγωνισμό: παρότι η έρευνα διεξήχθη σε πανελλαδικό επίπεδο, οι συμμετέχοντες από τη Θεσσαλονίκη παρουσίασαν σημαντικό βαθμό εμπλοκής. Ειδικότερα, πάνω από το 30% των ερωτηθέντων από την περιοχή δήλωσε ότι συμμετείχε ενεργά στον διαγωνισμό, αξιολογώντας ένα ή περισσότερα από τα 67 χορτοφαγικά πιάτα που προσέφεραν 25 εστιατόρια της Θεσσαλονίκης, στοιχείο που υποδηλώνει την ισχυρή τοπική απήχηση της δράσης.
«Ο διαγωνισμός “Veg.contest Thessaloniki 2024” αποτέλεσε δράση-ορόσημο για τη διάδοση της φυτικής διατροφής στην Ελλάδα, προσφέροντας τη δυνατότητα σε εστιατόρια της Θεσσαλονίκης να προωθήσουν τη γαστρονομική καινοτομία, μέσω γευστικών πειραματισμών που βασίζονται στην φυτική διατροφή. Τα ευρήματα της έρευνας επιβεβαιώνουν το ενδιαφέρον και τη ζήτηση για περισσότερες και ποιοτικότερες χορτοφαγικές επιλογές στον χώρο της εστίασης» υπογραμμίζεται σε σημερινή ανακοίνωση του HellasVeg.
Υπενθυμίζεται ότι στο πλαίσιο του εν λόγω διαγωνισμού είχαν αναδειχτεί από τους καταναλωτές τα καλύτερα χορτοφαγικά πιάτα, που προσφέρονται από εστιατόρια της Θεσσαλονίκης, έπειτα από περισσότερες από 800 αξιολογήσεις καταναλωτών, κατά το διάστημα 11 Μαρτίου έως 4 Μαΐου του 2024. Συνολικά διαγωνίστηκαν περισσότερα από 60 vegan ή vegetarian πιάτα από 25 εστιατόρια της Θεσσαλονίκης. Η ανταπόκριση του κόσμου ήταν ενθουσιώδης, με τον χορτοφαγικό χάρτη της HellasVeg να συγκεντρώνει περισσότερες από 16000 επισκέψεις κατά τη διάρκεια του διαγωνισμού.