Ελλάδα
Τον Ιανουάριο το νέο εξεταστικό σύστημα και σύστημα διορισμών
Ξεκινούν οι αιτήσεις για χιλιάδες προσλήψεις.
Δυο νομοσχέδια φέρνουν αλλαγές στην εκπαίδευση το 2019 – Θεσπίζεται το Εθνικό Απολυτήριο με τη διεξαγωγή περιφερειακών εξετάσεων *Πρώτο μηχανογραφικό για τους μαθητές που ολοκληρώνουν φέτος τη Β’ Λυκείου τον Ιούλιο και πρόσβαση με το απολυτήριο στις σχολές χαμηλής ζήτησης.
Με εξετάσεις η εισαγωγή στις σχολές υψηλής ζήτησης – Σύστημα διορισμών μέσω ΑΣΕΠ ανά διετία προβλέπει το δεύτερο νομοσχέδιο, καθορίζοντας ενιαίο σύστημα μοριοδότησης και κατάταξης τόσο για τους μόνιμους διορισμούς όσο και για τις προσλήψεις αναπληρωτών
Κομβικές αλλαγές επιφυλάσσει η νέα χρονιά και στις τρεις βαθμίδες της εκπαίδευσης, καθώς τον Ιανουάριο κατατίθενται προς ψήφιση στη Βουλή δύο σημαντικά νομοσχέδια του υπουργείου Παιδείας.
Το πρώτο θα περιλαμβάνει τις αλλαγές στο Λύκειο, τη θέσπιση Εθνικού Απολυτηρίου με τη διεξαγωγή περιφερειακών εξετάσεων και τον νέο τρόπο εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, όπου για πρώτη φορά θα επιτευχθεί η πρόσβαση σε Σχολές με τον βαθμό απολυτηρίου, ανάλογα με τη ζήτηση. Στο ίδιο νομοσχέδιο περιλαμβάνεται η ίδρυση του δεύτερου μεγαλύτερου πανεπιστημίου στην Ελλάδα, μετά το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.
Τα πρώτα βήματα
Παρά το γεγονός ότι οι αλλαγές που αφορούν την αναμόρφωση της Γ’ Λυκείου θα εφαρμοσθούν από την επόμενη σχολική χρονιά (2019-2020) οι μαθητές της Β’ Λυκείου θα κληθούν τον Ιούλιο του 2019 να κάνουν το πρώτο βήμα της προβλεπόμενης διαδικασίας για την εφαρμογή του νέου συστήματος για την πρόσβαση στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Μόλις ολοκληρώσουν επιτυχώς τη Β’ Λυκείου, οι υποψήφιοι θα κληθούν να συμπληρώσουν μια πρώτη δήλωση προτίμησης (μηχανογραφικό) που θα περιλαμβάνει 10 προτιμήσεις Τμημάτων στα οποία επιθυμούν να φοιτήσουν. Σε όσα Τμήματα η ζήτηση είναι υψηλότερη σε σχέση με τις προσφερόμενες θέσεις, η πρόσβαση θα επιτυγχάνεται μέσω Πανελλαδικών εξετάσεων, όπως ισχύει σήμερα. Σε όσα Τμήματα η ζήτηση είναι χαμηλότερη από τις θέσεις που προσφέρουν τα Ιδρύματα, η πρόσβαση θα γίνεται με τον βαθμό απολυτηρίου. Σημειώνεται, ωστόσο, ότι όσοι δεν υποβάλουν δήλωση τον Ιούλιο θα χάσουν το δικαίωμα εισαγωγής στα ΑΕΙ για το τρέχον έτος.
Λίγες ημέρες μετά τη συμπλήρωση του πρώτου μηχανογραφικού, οι μαθητές θα είναι σε θέση να γνωρίζουν ποια Τμήματα θα είναι Ελεύθερης Πρόσβασης (ΤΕΠ) και ποια όχι. Τα Τμήματα που θα “κοκκινίζουν” στο μηχανογραφικό θα είναι εκείνα με την υψηλή ζήτηση, ενώ τα Τμήματα που θα «πρασινίζουν» θα είναι αυτά με τη χαμηλότερη ζήτηση.
Ξεκινούν οι αιτήσεις για χιλιάδες προσλήψεις
Το δεύτερο νομοσχέδιο, το οποίο, σύμφωνα με τον προγραμματισμό, θα κατατεθεί ξεχωριστά, αφορά το νέο σύστημα μόνιμων διορισμών και προσλήψεων αναπληρωτών στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Το νέο σύστημα βρίσκεται ήδη σε διαβούλευση και έχει πυροδοτήσει αντιδράσεις στους κόλπους της εκπαιδευτικής κοινότητας. Αιχμή του δόρατος αποτελεί η μη προσμέτρηση του συνόλου της προϋπηρεσίας των αναπληρωτών αλλά και η ίση μοριοδότηση που προβλέπεται μεταξύ προϋπηρεσίας και ακαδημαϊκών προσόντων.
Μετά από δέκα χρόνια αδιοριστίας, ορόσημο της φετινής χρονιάς αποτελούν οι πρώτες 4.500 προσλήψεις στην Ειδική Αγωγή τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, οι οποίες αφορούν τους διορισμούς Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού. Πρόκειται για το πρώτο κύμα προσλήψεων από τις συνολικά 15.000 που θα πραγματοποιηθούν σε βάθος τριετίας. Εκτός απροόπτου, οι αιτήσεις για τους μόνιμους διορισμούς στην Ειδική Αγωγή θα γίνουν τον Ιανουάριο, ενώ την άνοιξη θα γίνουν οι αιτήσεις για τους 5.250 διορισμούς της σχολικής χρονιάς 2020-2021. Οι υπόλοιποι 5.250 διορισμοί θα πραγματοποιηθούν τη χρονιά 2021-2022.
Το σύστημα μοριοδότησης
Το νέο σύστημα διορισμών προβλέπει ενιαίο σύστημα μοριοδότησης και κατάταξης τόσο για τους μόνιμους διορισμούς όσο και για τις προσλήψεις αναπληρωτών, με ενιαίο πίνακα για τη γενική εκπαίδευση και την ειδική αγωγή. Η προκήρυξη θα γίνεται από τον ΑΣΕΠ κάθε δύο χρόνια, ενώ δεν προβλέπεται η διενέργεια γραπτού διαγωνισμού. Τα τρία βασικά κριτήρια είναι:
α) Η προϋπηρεσία των αναπληρωτών με “ταβάνι” τους 120 μήνες, όπου θα δίνεται μία μονάδα ανά μήνα προϋπηρεσίας.
β) Η μοριοδότηση των ακαδημαϊκών προσόντων (μεταπτυχιακά, σεμινάρια, ξένες γλώσσες κ.ά.) με ανώτατο όριο τις 120 μονάδες.
γ) Τα κοινωνικά κριτήρια. Θα δίνονται δύο μονάδες για κάθε τέκνο και 20 μονάδες για τη μόνιμη αναπηρία 67% και άνω του υποψηφίου ή του/της συζύγου ή τέκνου.
i-paideia