Κρήτη
Θετική πορεία μετά το «κύμα» αφίξεων για τον τουρισμό της Κρήτης
Θετική πορεία κατέγραψε ο τουρισμός της Κρήτης, ιδιαίτερα τους μήνες Αύγουστο και Σεπτέμβριο όπου το “κύμα” αφίξεων έφερε χαμόγελα και αισιοδοξία. Tα δεδομένα δείχνουν πως σε επίπεδο χώρας η σεζόν έφτασε στο 50% των αφίξεων της “χρυσής χρονιάς” του 2019, με την Κρήτη να ξεπερνά το ποσοστό αυτό καταγράφοντας εντυπωσιακά αποτελέσματα.
Αν και τα στοιχεία αφήνουν περιθώρια αισιοδοξίας, η φετινή χρονιά κινήθηκε και αυτή σε “ρυθμούς” πανδημίας. Στην αρχή της τουριστικής περιόδου η τουριστική κίνηση παρέμενε έως και τον Ιούνιο υποτονική με τους παράγοντες του κλάδου να μην μπορούν να κάνουν ασφαλείς εκτιμήσεις. Στη συνέχεια όμως και ιδιαίτερα τους μήνες Αύγουστο και Σεπτέμβριο οι αφίξεις άγγιξαν υψηλά ποσοστά αφήνοντας θετικό αποτύπωμα στην τουριστική κίνηση για το νησί με θετικές ενδείξεις και για τον τουριστικό Οκτώβριο.
Σημαντική παράμετρος φέτος για την Κρήτη και το Ρέθυμνο ήταν το γεγονός ότι τρεις από τις σημαντικές τουριστικές αγορές για το νησί, η Σκανδιναβική, η αγορά της Αγγλίας και της Ρωσίας έμειναν “εκτός” κούρσας μετά τους περιορισμούς της πανδημίας. Αυτό έφερε σημαντικές απώλειες και για τον τουρισμό του νησιού, ωστόσο έδειξε ταυτόχρονα το δρόμο και για νέα ανοίγματα στο μέλλον. Ενδεικτικά είναι και τα αισιόδοξα μηνύματα από την Γαλλική αγορά, μετά την πρόσφατη συμμετοχή της Κρήτης στην έκθεση της Γαλλίας, που κατέδειξε πως οι Γάλλοι “ψηφίζουν” την Κρήτη για τις διακοπές του την ερχόμενη χρονιά. Την ίδια ώρα οι νέες αγορές αποτελούν “στοίχημα” όπως εξήγησε μιλώντας στον ΤΕΑΜ FM ο πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων Ρεθύμνου Μανώλης Τσακαλάκης για την Κρήτη και το Ρέθυμνο. Οι ελπίδες στρέφονται ήδη και στην ερχόμενη χρονιά όπου- δεδομένων πάντα των συνθηκών της πανδημίας και της πορείας των εμβολιασμών- εκτιμάται πως οι “παραδοσιακές” τουριστικές αγορές αλλά και οι νέες θα τονώσουν από κοινού αισθητά τον τουρισμό του νησιού.
ΘΕΤΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ, ΧΩΡΙΣ ΑΝΑΚΑΜΨΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΛΑΔΟ- ΠΑΡΑΜΕΝΟΥΝ ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ
Σταδιακά, η τουριστική χρονιά φτάνει προς το τέλος της με τις πρώτες εκτιμήσεις να δείχνουν θετική πορεία για τον τουρισμό, κάτι ωστόσο που δεν έχει λύσει τα προβλήματα τα οποία παραμένουν στον κλάδο με κύρια αυτά της ρευστότητας και της ανταγωνιστικότητας.
Όπως εξήγησε ο κος Τσακαλάκης αναφερόμενος στα δεδομένα για την τουριστική κίνηση :“Ξέραμε από την αρχή της σεζόν, ότι θα ξεκινήσουμε αργότερα. Δεν περιμέναμε τέτοια κίνηση τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο διότι ακόμα και τον Ιούνιο δεν γνωρίζαμε την εξέλιξη της σεζόν. Ήταν σε πολύ χαμηλά επίπεδα, οι κρατήσεις και ξαφνικά αυξήθηκαν κατακόρυφα κάτι που μας εξέπληξε όλους θετικά”. Σε ότι αφορά τα δεδομένα για την τουριστική σεζόν όπως επεσήμανε ο κος Τσακαλάκης: “Φέτος αγγίξαμε το 45%- 50% σε αφίξεις Πανελλαδικά σε σχέση με το 2019. Για την Κρήτη τα ποσοστά αυτά ήταν υψηλότερα και ελπίζουμε του χρόνου να φτάσουμε στο 75% Πανελλαδικά και ίσως ακόμη περισσότερο για την Κρήτη”.
ΡΕΥΣΤΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ “ΠΛΗΓΗ” ΓΙΑ ΤΙΣ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
Ο ίδιος τόνισε πως δύο από τα μεγαλύτερα ζητήματα που παραμένουν για τον κλάδο είναι η έλλειψη ρευστότητας και οι αυξημένες οικονομικές υποχρεώσεις για τις τουριστικές επιχειρήσεις, καθώς και η ανταγωνιστικότητα του κλάδου. Όπως πρόσθεσε ο ίδιος, την ανταγωνιστικότητα “φρενάρει” κυρίως η αυξημένη φορολογία, με τους ξενοδόχους να επισημαίνουν την ανάγκη για μείωση του ΦΠΑ. Τα παραπάνω τέθηκαν και στην διάρκεια της Γενικής Συνέλευσης της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων που πραγματοποιήθηκε την περασμένη εβδομάδα, με επίκεντρο τα κυριότερα ζητήματα του κλάδου. Σε ότι αφορά την ανάκαμψη στον τουρισμό, ο κος Τσακαλάκης επεσήμανε πως για την ώρα δεν έχει έλθει για τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις και υπογράμμισε: “Με δύο και τρεις μήνες δουλειά δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι τα ξενοδοχεία έχουν ανακάμψει. Επί δυόμιση χρόνια υπάρχει πρόβλημα ρευστότητας. Αναγκαστήκαμε να χρεωθούμε και μέσω των χρημάτων που δόθηκαν από το κράτος τα οποία πρέπει τώρα να επιστρέψουμε. Ρευστότητα δεν υπάρχει στα ξενοδοχεία και είναι απαραίτητο να βοηθηθούμε να κάνουμε τη “γέφυρα” έως και την επόμενη χρονιά οπότε και πιθανολογούμε ότι θα οριστικοποιηθεί η σταθερότητα και θα αρχίσει να υποχωρεί η πανδημία. Ένα ακόμη θέμα είναι αυτό της ανταγωνιστικότητας. Θα βγούμε ξανά στις αγορές και ήδη βγήκαμε τον Σεπτέμβριο με την έκθεση της Γαλλίας η οποία πήγε και πολύ καλά φέτος για την χώρα μας και για την Κρήτη. Εκεί είδαμε τον ανταγωνισμό, ο οποίος δουλεύει με ΦΠΑ 5% έως 6%. Κάτι ανάλογο ψάχνουμε και εμείς για να είμαστε ανταγωνιστικοί. Δεν μπορούμε να θέλουμε τουρισμό και να προσφέρουμε τα ίδια ή και καλύτερα δεδομένα στους τουρίστες , αλλά σε μια υψηλή τιμή που δεν μπορούν να πληρώσουν. Η ανάκαμψη δεν έχει ολοκληρωθεί – έχει ξεκινήσει αλλά δεν έχει ολοκληρωθεί-. Ας ελπίσουμε ότι όλα αυτά το εργασιακό, το ΦΠΑ, η έλλειψη ρευστότητας θα ικανοποιηθούν σταδιακά για να μπορέσουμε να πάμε στην επόμενη ημέρα”
ΔΙΑΡΚΗΣ ΕΓΡΗΓΟΡΣΗ ΚΑΙ ΑΝΟΙΓΜΑ ΣΕ ΝΕΕΣ ΑΓΟΡΕΣ
Διπλό “στοίχημα” παραμένει για την Κρήτη η επιστροφή των “παραδοσιακών” τουριστικών αγορών που την περασμένη χρονιά έμειναν εκτός τουρισμού του νησιού λόγω της πανδημίας, αλλά και το άνοιγμα σε νέες αγορές ορισμένες από τις οποίες έχουν ήδη δώσει θετικά σημάδια. Όπως τόνισε ο κος Τσακαλάκης: “Στο Ρέθυμνο ήμασταν πριν περίπου δέκα, δεκαπέντε χρόνια οι πρώτοι που διαγνώσαμε τη δυναμική αυτής της αγοράς της Πολωνίας. Βγήκαμε εκτός συνόρων , πηγαίναμε στις εκθέσεις στην Πολωνία και είχαμε βγάλει έντυπα στην Πολωνική γλώσσα. Τότε ορισμένοι το είδαν κάπως διαφορετικά και ίσως διστακτικά, να όμως που η απόφαση αυτή μας δικαίωσε και βλέπουμε ότι η Πολωνία είναι από τις πρώτες δυνάμεις. Στην Κρήτη φέτος είχαμε πρώτη τη Γερμανία, δεύτερη τη Γαλλία και τρίτη την Πολωνία σε επισκεψιμότητα”.
“Όλες οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού εμπεριέχουν και το προϊόν ήλιος-θάλασσα”
Σε ότι αφορά τις προσδοκίες για τα επόμενα χρόνια, με το βλέμμα στην επέκταση της τουριστικής περιόδου, τις αναγκαίες βελτιώσεις αλλά και τον προσανατολισμό και προς τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού, ο κος Τσακαλάκης επεσήμανε: “Το ήλιος-θάλασσα είναι το προϊόν το οποίο πουλάμε εδώ και χρόνια και είναι και αυτό το οποίο θα παραμείνει για πάντα. Ο πολύς κόσμος θα έρχεται για τον ήλιο και τη θάλασσα. Δεν σημαίνει ότι κάποιος ο οποίος κάνει ένα επιλεκτικό τουρισμό δεν θα βρει χρόνο να κάνει μπάνιο στη θάλασσα και να απολαύσει τον ήλιο. Αυτά είναι συνυφασμένα. Όλες οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού το εμπεριέχουν αυτό, επομένως δεν θα πρέπει να σκεφτούμε ότι αυτόν τον παράγοντα θα μπορέσουμε να τον αντικαταστήσουμε. Σε ότι αφορά τις συνήθειες μας της καθαριότητας, της κυκλοφορίας, των θέσεων στάθμευσης , της συγκοινωνίας στην πόλη θα πρέπει να προσπαθήσουμε να τα βελτιώσουμε και να δώσουμε μια καλύτερη εικόνα. Όταν το καταφέρουμε αυτό, θα έχουμε και καλύτερα αποτελέσματα και καλύτερες αποδόσεις οικονομικές”.
Σε ότι αφορά την επέκταση της τουριστικής σεζόν αλλά και τις προοπτικές για χειμερινό τουρισμό στην Κρήτη , ο κος Τσακαλάκης τόνισε πως οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις είναι εύκολο να προσαρμοστούν όπως έκαναν και την περίοδο της πανδημίας, ωστόσο η ζήτηση είναι εκείνη που θα καθορίσει αν το εκάστοτε ξενοδοχείο θα προχωρήσει σε προσαρμογές στις υποδομές του έτσι ώστε να μπορεί να υποδέχεται τουρισμό και την χειμερινή περίοδο.
ΝΕΑ ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ..ΑΠΡΙΛΙΟ ΑΛΛΑ ΜΕ ΣΤΑΘΕΡΕΣ ΤΙΜΕΣ
Ήδη όπως τόνισε ο κος Τσακαλάκης έχουν ξεκινήσει τα νέα συμβόλαια για το 2022 με τις τιμές ωστόσο να παραμένουν σταθερές. Σημαντική παράμετρος είναι και οι αυξήσεις στις τιμές που θα απασχολήσουν και τον κλάδο του τουρισμού για την επόμενη διετία. Όπως ανέφερε: “Τα συμβόλαια τα έχουμε ξεκινήσει από τον περασμένο Μάιο βέβαια οι τιμές παραμένουν σταθερές. Παρ’ όλο που έχουμε μεγάλη αύξηση στο κόστος λόγω αύξησης καυσίμων και πρώτων υλών , είναι κάτι που θα το αντιμετωπίσουμε για τα δύο έως τρία επόμενα χρονιά οπότε και θα ομαλοποιηθεί ξανά η κατάσταση. Παρ’ όλα αυτά για τον επόμενο χρόνο είμαστε αισιόδοξοι και με την ομαλή πορεία των εμβολιασμών, θα ανοίξουμε πιο νωρίς αλλά και τα συμβόλαια μας είναι από αρχές Απριλίου. Ελπίζουμε να μπορέσουν να ικανοποιηθούν και να ανοίξουν τα ξενοδοχεία με τους γνωστούς παλιούς τρόπους”.
Η τουριστική προβολή της Κρήτης συνεχίζεται και το επόμενο διάστημα, με εκθέσεις στις οποίες και το Ρέθυμνο θα δηλώσει το παρών μέσω των φορέων με στόχο να διεκδικήσει υψηλή θέση στον τουριστικό “χάρτη” του 2022.
goodnet.gr