Οικονομία
Em. Grimaldi: Μετά την Αδριατική θέλει και το Αιγαίο
Δεν είναι πολλές οι εταιρείες που μπορούν να διοργανώσουν ένα συνέδριο με πάνω από 600 προσκεκλημένους από όλο τον κόσμο. Η ετήσια συνάντηση της Euromed, ωστόσο, θεωρείται ένα από τα πιο προβεβλημένα ναυτιλιακά γεγονότα καθώς στη διάρκειά της τα αδέλφια Grimaldi, οι ισχυροί άνδρες του ιταλικού ομίλου, δίνουν το στίγμα των προβλέψεών τους αλλά και των επόμενων κινήσεών τους για τις αγορές που δραστηριοποιούνται.
Και από το 2007, οπότε ο όμιλος Grimaldi εισήλθε στα πράγματα της ελληνικής ακτοπλοΐας δυναμικά, το ενδιαφέρον για τους “χρησμούς” των Grimaldi έγινε ακόμη πιο έντονο. Για παράδειγμα, τον περασμένο Οκτώβριο ο μικρότερος εκ των δύο αδελφών Emanuelle δήλωνε αφήνοντας σαφή υπονοούμενα για την εν Ελλάδι εμπλοκή του ομίλου, πως, όταν αποφασίζει να μπει σε μια νέα αγορά, δέχεται σχόλια ότι θα οδηγηθεί σε αποτυχία. “Όμως μετά από λίγο καιρό πετυχαίνουμε ως όμιλος και θα συνεχίσουμε να πετυχαίνουμε”.
Και, όπως όλα δείχνουν, το πλήρωμα του χρόνου για να τρέξουν οι εξελίξεις γύρω από τον μεγαλύτερο στόχο του ομίλου Grimaldi, τη Hellenic Seaways, έχει φτάσει. Την επόμενη εβδομάδα, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει ζητηθεί η κατάθεση ενδεικτικών προσφορών για την απόκτηση του μεριδίου 40,5% που κατέχει η Τράπεζα Πειραιώς στην ακτοπλοϊκή και ο μόνος σίγουρος ενδιαφερόμενος εμφανίζεται η θυγατρική του ομίλου, Minoan.
Την ίδια στιγμή, ο επικεφαλής του ιταλικού ομίλου, που βρέθηκε την Πέμπτη στην Αθήνα, ανέβασε τους τόνους, στέλνοντας νέα μηνύματα προς κάθε κατεύθυνση. Κατ’ αρχάς, ο κ. Grimaldi εμφανίστηκε εξαιρετικά δυσαρεστημένος με τις καθυστερήσεις, αλλά και με τις διαδικασίες που ακολουθήθηκαν, με αποτέλεσμα ο μεγαλύτερος μέτοχος να μην εκπροσωπείται πλέον στο δ.σ. της HSW. Επίσης, ο ίδιος άφησε αιχμές για πρόσφατες αποφάσεις, όπως την πώληση ακόμα ενός πλοίου την περασμένη εβδομάδα. Απομειώνεται η αξία της εταιρείας χωρίς τη συμμετοχή μας, θα κινηθούμε δικαστικά, ανέφερε μιλώντας σε δημοσιογράφους, επαναλαμβάνοντας ότι στόχος του ομίλου Grimaldi είναι να επενδύσει σημαντικά κεφάλαια για την ανάπτυξη της εταιρείας.
Σημειώνεται ότι, προ ημερών, η ανακοίνωση της απόφασης της Minoan να αποσυρθεί από τις γραμμές της Αδριατικής συνοδεύτηκε από τις δηλώσεις του διευθύνοντος συμβούλου της ακτοπλοϊκής, Αντ. Μανιαδάκη, ότι πλέον το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στην ανάπτυξη των ελληνικών θαλάσσιων δρόμων και, στο πλαίσιο αυτό, πρώτη προτεραιότητα είναι η απόκτηση του ελέγχου της HSW, όπου ήδη η Minoan κατέχει το 48,4%.
“Μare nostrum” η Αδριατική
Όταν το 2006 οι τρεις μεγαλύτερες ελληνικές ακτοπλοϊκές παρήγαγαν περίπου το 60% του τζίρου τους στις γραμμές της Αδριατικής, ουδείς μπορούσε να φανταστεί τις εξελίξεις που ακολούθησαν και οδήγησαν τελικά στην απώλεια της πάλαι ποτέ αδιαμφισβήτητης ελληνικής κυριαρχίας στην περιοχή. Η απόφαση του Grimaldi group να αποσύρει τη θυγατρική Minoan από την Αδριατική, δεν διαφοροποιεί τους συσχετισμούς, υπό την έννοια ότι βασικός μέτοχος των Μινωικών είναι ο ιταλικός όμιλος. Ωστόσο είναι σαφές ότι στην άτυπη ναυμαχία της Αδριατικής, νικητής βγαίνει ο όμιλος Grimaldi, έχοντας σημαντικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα εξαιτίας των ευέλικτων και ολιγάριθμων επανδρώσεων των πλοίων, τις επιδοτούμενες από την ιταλική κυβέρνηση εισφορές και τους χαμηλούς συντελεστές ΦΠΑ.
Το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα γίνεται ακόμη μεγαλύτερο εν όψει και του ανταγωνισμού που δέχονται οι γραμμές της Αδριατικής από τις low cost αεροπορικές εταιρείες αλλά και από την αύξηση της τιμής των καυσίμων. Εάν προσθέσει κανείς το γεγονός ότι στις γραμμές έχουν ναυλωθεί μεγάλα πλοία με μεταφορική ικανότητα 170 φορτηγών, που ικανοποιούν την αυξημένη ζήτηση το καλοκαίρι με αποτέλεσμα να προτιμώνται και το χειμώνα, δεν είναι δύσκολο να καταλάβει κανείς πως ο ιταλικός όμιλος μετέτρεψε σε ιταλικό “mare nostrum” τη θάλασσα της Αδριατικής. Μετά την απόσυρση της Minoan, το Grimaldi Group έχει δρομολογημένα έξι πλοία στις γραμμές Πάτρα – Πρίντεζι, Πάτρα – Ηγουμενίτσα και Πάτρα – Μπάρι – Ραβένα. Στον αντίποδα, η κοινοπραξία Superfast (Attica Group) – ANEK έχει 2 πλοία στη Γραμμή Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Μπάρι και 3 στη γραμμή Πάτρα – Ανκόνα – Βενετία.
Χρονιά-ορόσημο το 2017 για το Grimaldi Group
Για τους αδελφούς Emanuele και Gianluca Grimaldi το 2017 είναι έτος ορόσημο: το Grimaldi Group γίνεται 70 ετών ενώ συμπληρώνονται 100 χρόνια από τη γέννηση του ιδρυτή του ομίλου, Guido Grimaldi. Παράλληλα, φέτος, αναμένεται να γίνουν ορατές σε επίπεδο κύκλου εργασιών και λειτουργικής κερδοφορίας, οι επιπτώσεις από την αύξηση της τιμής των καυσίμων, η οποία ήδη “ψαλίδισε” στο δεύτερο εξάμηνο τα μεγέθη του 2016, μετά από το 2015 και τα ρεκόρ κερδοφορίας. Το αντίδοτο απέναντι στις διακυμάνσεις του περιβάλλοντος της αγοράς είναι η ανάπτυξη. Το 2016 το Grimaldi Group είδε τα μεγέθη του μεταφορικού έργου να αυξάνονται: κατά 20% η μεταφορά εμπορικών φορτίων και κατά 90% η επιβατική κίνηση, καθώς προστέθηκαν νέες διαδρομές και αυξήθηκε το μετοχικό μερίδιο του ομίλου σε ακτοπλοϊκές εταιρείες. Έτσι και ο κύκλος εργασιών του 2016 δεν αναμένεται να διαφοροποιηθεί ιδιαίτερα από τα 2,82 δις ευρώ και τη λειτουργική κερδοφορία των 476 εκατ. ευρώ, του 2015.
Οι ρόλοι μεταξύ των δύο αδελφών, στην εταιρεία με έδρα τη Νάπολη, είναι απολύτως διακριτοί: ο μεγαλύτερος Gianluca τρέχει το τμήμα της ποντοπόρου, ενώ ο Emanuele το κομμάτι της ακτοπλοΐας. Τα παιδιά τους, όπως και οι ίδιοι έχουν ήδη εμπλακεί ενεργά στη λειτουργία της ναυτιλιακής, συνεχίζοντας την οικογενειακή παράδοση. Άλλωστε, ο Guido μαζί με τους 4 αδελφούς του που δημιούργησαν το 1947 την εταιρεία, δεν ήταν ξένοι με τον ναυτιλιακό κλάδο, όντας ανίψια του μεγαλύτερου Ιταλού εφοπλιστή Achille Lauro. Στην Ελλάδα ο όμιλος Grimaldi μπορεί να έγινε γνωστός όταν απέκτησε τον έλεγχο των Μινωϊκών γραμμών, η παρουσία του ωστόσο ξεκινά προ 30ετίας καθώς μέσω της ιταλικής εταιρείας διακινείται σημαντικός όγκος αυτοκινήτων που εισάγονται στη χώρα μας. Οι δραστηριότητες του ομίλου περιλαμβάνουν εκτός της ακτοπλοΐας, την κρουαζιέρα,τη μεταφορά containers, χύδην φορτίου αλλά και πετρελαίου, μέσω των 130 πλοίων που ελέγχει.
Πηγή: capital.gr