Πολιτισμός

Τι συμβαίνει τελικά στο Εθνικό Θέατρο με τον Λιγνάδη

Τι συμβαίνει τελικά στο Εθνικό Θέατρο με τον Λιγνάδη

A-
A+
03/02/2021 | 15:45

Τι συμβαίνει στο Εθνικό ΘέατροΘα κλυδωνιστεί από το πνεύμα και τις καταγγελίες των ημερών, για περιστατικά σεξουαλικής παρενόχλησης; Εδώ και μέρες αναστάτωση επικρατεί στο θέατρο και τη σχολή με φήμες και ψιθύρους να κυκλοφορούν και να φτάνουν στα σόσιαλ μίντια και τα δημοσιογραφικά γραφεία.

Και ενώ όλα θυμίζουν τη Σχολή Χόγκουαρτς και τους ήρωες του Χάρι Πότερ που δεν τολμούν να προφέρουν το απαραβίαστο όνομα του Βόλντεμορ, ένα όνομα “σκάει” με πάταγο και κάνει την εμφάνισή του στον τοίχο της Έλενας Ακρίτα. Και αυτό είναι του Δημήτρη Λιγνάδη του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου και για σειρά ετών διευθυντή της Νέας Σκηνής του Εθνικού Θεάτρου, καθώς και αναπληρωτή διευθυντή στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου.

Διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου ο Δημήτρης Λιγνάδης και προσωπική επιλογή της Υπουργού Λίνας Μενδώνη, είναι στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου από τον Αύγουστο του 2019.

Ανάρτηση που προκάλεσε αλυσιδωτές αντιδράσεις

Η ανάρτηση της Έλενας Ακρίτα έπεσε σαν βότσαλο όχι στη λίμνη αλλά σε ένα ορμητικό ποτάμι καταγγελιών που έρχονται στο φως για πρωταγωνιστές και σκηνοθέτες -που μπορεί να έχουν απαγορεύσει να λέμε το όνομά τους- αλλά όσο εμείς δε τα λέμε, βρίσκονται στην πρώτη τριάδα των trends στο twitter. Πράγμα που σημαίνει ότι και το όνομα να μην ξανακουστεί -πράγμα απίθανο γιατί οι καταγγελίες έχουν ονοματεπώνυμο-, όλοι ξέρουν ποιον εννοούμε.

Ως παρένθεση στην ιστορία του Εθνικού είναι το θεατρικό βραβείο επικοινωνίας που μπορεί άνετα να δοθεί σε πρωταγωνιστή που πριν σκάσει η καταγγελία έστειλε προληπτικώς εξώδικο. Αλλά αυτό είναι άλλο επεισόδιο με 50-50 πιθανότητα να πετύχει ως σύστημα.

Και τα επεισόδια αρχίζουν

Η Έλενα Ακρίτα άναψε και κόρωσε κυριολεκτικά και έγραψε το μεσημέρι της Τρίτης στον προσωπικό της λογαριασμό την είδηση της παύσης του Λιγνάδη από τα καθήκοντά του:

Η Λίνα Μενδώνη ζήτησε την παραίτηση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεατρου Δημήτρη Λιγνάδη, σύμφωνα με αξιόπιστες δημοσιογραφικές πηγές. Θα παρακαλούσα να μη γίνουν εικασίες σχετικά με τους λόγους παραίτησης. Επισήμως ακόμα τίποτα δεν είναι γνωστό. Σχόλια με προσβλητικό περιεχόμενο θα διαγράφονται.

Στην ίδια ανάρτηση έγραψε ότι ο Δημήτρης Λιγνάδης δεν ήταν στο γραφείο του πράγμα που “απέσυρε” γιατί πληροφορήθηκε ότι ο Δημήτρης Λιγνάδης ήταν στο γραφείο του και τη Δευτέρα και την Τρίτη μέχρι αργά το απόγευμα.

ακρίτα

Η απάντηση του Υπουργείου

Το Υπουργείο λίγες ώρες αργότερα εκδίδει μια λακωνική ανακοίνωση που δε λέει τίποτα. Απλώς κουνάει το δάχτυλο στην Έλενα Ακρίτα για να της υπενθυμίσει ότι είναι το αφεντικό που βγάζει τα δελτία, συνεπώς και την πληροφορία, αφήνοντας και μια αιχμή για τη σκοπιμότητα της ανάρτησης. Απλώς αυτό, χωρίς να διαψεύδει ωστόσο τη δημοσιογράφο και την πληροφορία της.

“Οι αποφάσεις της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού ανακοινώνονται αποκλειστικά μέσω των δελτίων Τύπου του ΥΠΠΟΑ και όχι από ιδιωτικά προφίλ στα social media. Κάθε άλλη “αξιόπιστη πληροφορία” είναι παραπλανητική και εξυπηρετεί ασαφείς σκοπιμότητες” γράφει η ανακοίνωση η οποία -λεπτομέρεια-, αφήνει απέξω τον Υφυπουργό Σύγχρονου Πολιτισμού Νικόλα Γιατρωμανωλάκη που κανονικά στα χέρια του βρίσκεται αυτή η δύσκολη διαχείριση κρίσης.

Μενδώνη

Όταν η Έλενα “συνάντησε” την Αννούλα

Η Έλενα Ακρίτα δεν αφήνει ασχολίαστη την απάντηση. “Βγάζει μια αόριστη ανακοίνωση η Μενδώνη (ή η Αννούλα η Παναγιωταρέα) όπου σαφώς με φωτογραφίζει ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΔΙΑΨΕΥΔΕΙ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ. Και φυσικά το Σκάι σπεύδει να ‘συντρέξει’ την υπουργό χωρίς να κάνει ρεπορτάζ για να διαπιστώσει αν ισχύει ή όχι η είδηση. Επειδή είμαι δημοσιογράφος παλαιάς κοπής κι αυτά του σουξου μουξου δεν τα γουστάρω – τρεις ερωτησούλες στην υπουργό.
1. Παραιτείται ή δεν παραιτείται ο κ. Λιγνάδης; Επιβεβαιώστε ή διαψεύστε την είδηση ξεκάθαρα κι αφήστε τα μισόλογα.
2. Υπάρχουν καταγγελίες, ναι ή όχι;
3. Μού αποσαφηνίζετε παρακαλώ την ασάφεια… των σκοπιμοτήτων μου; Είναι βαρύς ο χαρακτηρισμός, μην τρέχουμε τώρα στα δικαστήρια κι ανήκουμε και σε ευπαθείς ομάδες. Στο μεταξύ εμμένω στο ρεπορτάζ μου.
Καταλάβατε υπουργέ;
Κατάλαβες Αννούλα; Που θα μου υπαγορεύσεις πώς θα κάνω τη δουλειά μου
;”, γράφει η Έλενα Ακρίτα ρίχνοντας στο ρινγκ και την Άννα Παναγιωταρέα ως αρχιτέκτονα της “επικοινωνιακής πολιτικής” του Υπουργείου.

ακρίτα

Η δήλωση του Δημήτρη Λιγνάδη

Λίγο αργότερα ακολουθεί η δήλωση του Δημήτρη Λιγνάδη που έρχεται επισήμως μέσω του γραφείου τύπου του Εθνικού Θεάτρου.

“Σε σχέση με τις πληροφορίες που διακινούνται τις τελευταίες ώρες, περί δήθεν παραιτήσεως ή απολύσεώς μου από τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, θα ήθελα να ενημερώσω υπεύθυνα ότι ουδέποτε υπήρξε παρώθηση, πολλώ δε μάλλον άνωθεν εντολή, προς υποβολή παραιτήσεως από πλευράς μου. Δεν γνωρίζω πώς προέκυψαν αυτές οι φήμες ούτε ποιο σκοπό εξυπηρετούν. Συνεχίζω να ασκώ τα καθήκοντά μου και να λειτουργώ με σκοπό την ευόδωση των στόχων που έχει θέσει το Εθνικό Θέατρο, στις αντίξοες συνθήκες που έχει δημιουργήσει η πανδημία” γράφει ο Δημήτρης Λιγνάδης.

λιγνάδης

Η ανακοίνωση δεν φωτίζει φυσικά – όπως ήταν αναμενόμενο- καμία πτυχή της υπόθεσης αλλά η φράση “Δεν γνωρίζω πώς προέκυψαν αυτές οι φήμες” είναι άλλο ένα απίθανο πράγμα σαν την αμνησία του Γιώργου Κιμούλη και της Χρυσούλας Διαβάτη. Οι φήμες της παραίτησης δεν προέκυψαν για παράδειγμα επειδή ο διευθυντής του Εθνικού παραβίασε τον κωδικό 6 της καραντίνας. Αυτά.

Έλενα Ακρίτα και ο τρίτος γύρος

Φυσικά η δήλωση Λιγνάδη δεν έμεινε ξανά αναπάντητη από την Έλενα Ακρίτα που επιμένει ότι το ρεπορτάζ της είναι διαστευρωμένο.

“Ο Δημητρης Λιγνάδης διαψεύδει την είδηση. Η Μενδωνη στην ανακοίνωση της ούτε διαψεύδει ούτε επιβεβαιώνει. Αν δεν υπάρχουν καταγγελίες για τον κ. Λιγναδη και συνεπώς δεν ‘τον παραιτούν’ όπως γνωρίζω, θα τού ζητήσω συγγνώμη. Αν όμως υπάρχουν και δεν ‘τον παραιτούν’ τότε η πράξη της Μενδωνη είναι μια καθαρά πολιτική επιλογή που θα κριθεί ανάλογα.

Επιμένω ότι το ρεπορτάζ μου ισχύει και είναι διασταυρωμένο”, γράφει.

ακρίτα

Λίγο αργότερα καταγγέλει τον Δημήτρη Λιγνάδη ότι προσέλαβε τον αδελφό του Γιάννη στο Εθνικό Θέατρο. Η ειδηση είναι ότι τον προσέλαβε ως…ηθοποιό ενώ είναι φιλόλογος. Και μάλιστα με μισθό 1.705€.

Η ανακοίνωση των μαθητών της Δραματικής Σχολής

Ο Σύλλογος Σπουδαστών/τριών της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου με ανακοίνωσή του, καλεί φοιτήτριες και φοιτητές που έχουν δεχτεί παρενόχληση να βρουν τη δύναμη να το καταγγείλουν.

“Την Τρίτη 26 Ιανουαρίου 2021, η συνάδελφος μας Ζέτα Δούκα με αφορμή την καταγγελία για σεξουαλική κακοποίηση που υπέστη η Σοφία Μπεκατώρου αποφάσισε να μιλήσει δημόσια και να καταγγείλει επαναλαμβανόμενη λεκτική και ψυχολογική βία, καθώς και περιστατικό σωματική επίθεσης σε βάρος της από τον συμπρωταγωνιστή και σκηνοθέτη της παράστασης Γιώργο Κιμούλη.

Ως σύλλογος σπουδαστριών και σπουδαστών της Ανώτερης Σχολής Δραματικής Τέχνης του Εθνικού Θεάτρου εκφράζουμε την αμέριστη αλληλεγγύη και στήριξη μας στις συναδέλφισσες και συναδέλφους: Ζ. Δούκα, Κ. Γερονικολού, Ε. Ρουμελιώτη, Γ. Χρυστοστόμου, Κ. Παπουτσάκη, Φ. Ξυλά, Α. Κωνσταντινίδη, Μ. Πολυχρονίδη, Π. Αναστασοπούλου, Δ. Παπαδήμα, Ε. Μιλιάρη,Α. Μπουρδούμη, Γ. Νιάρρο και Χ. Τζωρτζάκη, καθώς επίσης και στους συναδέλφους φοιτητές και φοιτήτριες της σχολής του Γιώργου Κιμούλη και κάθε άλλο άτομο που έχει δεχτεί αντίστοιχες συμπεριφορές.

Ο ασκός του Αιόλου άνοιξε και έφτασε η ώρα να φανερωθούν τα αμέτρητα περιστατικά εργασιακού εκφοβισμού, σεξιστικής βίας, ρατσισμού, ομοφοβίας, τρανσοφοβίας, μισοαναπειρισμού, ηλικισμού και αποκλεισμών του θεάματος – έναν χώρο, που αν και φαινομενικά μοιάζει ρόδινος, είναι γεμάτος από ανθρώπους που εκμεταλλευόμενοι τη θέση ισχύος μπορούν να υποτιμούν ή ακόμη και να συμπεριφέρονται παραβιαστικά, να εκβιάζουν συναισθηματικά και παρενοχλούν σεξουαλικά.

Εμείς οι ίδιες και οι ίδιοι, άλλες περισσότερο, άλλοι λιγότεροι, άλλοι ευτυχώς καθόλου, έχουμε βιώσει αντίστοιχα περιστατικά – τα οποία δυστυχώς δεν έχουμε μπορέσει να αρθρώσουμε λόγω φόβου μήπως εμείς κάτι δεν καταλάβαμε καλά και μήπως μελλοντικά στιγματιστούμε. Αυτό που έγινε μας δίνει ελπίδα ότι κάτι αλλάζει: η “άγνοια” ενός νέου φοιτητή δεν μπορεί να δίνει πάτημα σε διδάσκοντες να συμπεριφέρονται ως αυθεντίες, κακοποιητικές συμπεριφορές δεν μπορούν να γίνονται αποδεκτές ως μέθοδοι εκπαίδευσης ή ως τεχνικές εξάσκησης νέων δημιουργών. Η βία είναι βία.

Αντιλαμβανόμαστε το πόσο δύσκολο μπορεί να είναι για ένα άτομο που έχει δεχτεί παρενόχληση να βρει τη δύναμη να το καταγγείλει. Γι’ αυτόν τον λόγο, θέλουμε να συνδημιουργήσουμε έναν χώρο στον οποίο τα άτομα που έχει υποστεί βία θα μπορούν να μιλήσουν κατευθείαν γι’ αυτό, έναν χώρο στον οποίο θα μπορούν να καταγγείλουν, να διεκδικήσουν και να δικαιωθούν.

Σε έναν κόσμο γεμάτο αποκλεισμούς, εμείς ονειρευόμαστε ένα θέατρο συμπεριληπτικό που λειτουργεί ως χώρος ελεύθερης έκφρασης και δημιουργίας με βάση την ειλικρινή αποδοχή, τον υγιή διάλογο, την ενσυναίσθηση και την αλληλεγγύη. ΠΟΤΕ ΞΑΝΑ ΚΑΜΙΑ ΜΟΝΗ. ΠΟΤΕ ΞΑΝΑ ΚΑΝΕΝΑΣ ΜΟΝΟΣ.

Η επιστολή της διευθύντριας της σχολής του Εθνικού

Η διευθύντρια της σχολής του Εθνικού Θεάτρου Δηώ Καγκελάρη λίγη ώρα αφότου ανέβηκε στη σελίδα της σχολής η ανακοίνωση των σπουδαστών τους αποστέλλει επιστολή και ανάμεσα σε άλλα γράφει:

“Όπως έχω ήδη τονίσει και στα έξη τμήματα της Σχολής μας (πριν ακόμη ανοίξει ο ασκός του Αιόλου πάνω από τον χώρο του θεάτρου) αισθάνομαι την υποχρέωση να επαναλάβω ότι είμαι πάντα ανοικτή για να ακούσω και να συζητήσω μαζί σας, μέσα σε κλίμα εμπιστοσύνης και εχεμύθειας, κάθε περίπτωση λεκτικής ή σεξουαλικής παρενόχλησης σε συλλογικό ή προσωπικό επίπεδο, ώστε να κινηθούν οι απαραίτητες διαδικασίες”, ενώ παράλληλα τους προτρέπει να καταγγείλουν ονομαστικά “κάθε προσβλητική, εκφοβιστική και παρενοχλητική συμπεριφορά”.

“Ως υπεύθυνη των σπουδών σας οφείλω να γνωρίζω ό,τι σχετίζεται με την εκπαιδευτική διαδικασία και σας καλώ να βρείτε το κουράγιο να μου μιλήσετε για όποιο από αυτά τα ζητήματα συνδέεται με τη Σχολή μας, κατονομάζοντας πρόσωπα, πράγματα, χρονολογίες, χωρίς φόβο· με τη δύναμη της αλήθειάς σας. Μόνο με την επώνυμη καταγγελία θα αντιμετωπιστούν τα προβλήματα και δεν θα υπάρχουν αιχμές που θα μπορούσαν να θεωρηθούν ότι προσβάλλουν συνολικά το διδακτικό προσωπικό. Κλείνοντας, θα ήθελα να σας πληροφορήσω ότι ήδη βρισκόμαστε στη διαδικασία σύνταξης Κώδικα Δεοντολογίας, υπό την εποπτεία του Υπουργείου Πολιτισμού” καταλήγει.

Τι έχει φτάσει στο ΣΕΗ – Καταγγελίες για δέκα πρόσωπα

Η ανακοίνωση του ΣΕΗ μιλά για σωρεία καταγγελιών για άσκηση λεκτικής, σωματικής, ψυχικής και σεξουαλικής βίας που έχουν φτάσει στα γραφεία του. Μάλιστα “θα καταθέσει γραπτή καταγγελία των μελών του Σωματείου Γιώργου Κιμούλη και Κώστα Σπυρόπουλου για πειθαρχικά παραπτώματα που έγκεινται σε “ενέργειες στους χώρους εργασίας που εμποδίζουν την ομαλή άσκηση του επαγγέλματος” και “βαρύνουσες αντισωματειακές ενέργειες και πράξεις που αντιβαίνουν στο κοινό αίσθημα δικαίου και ανθρωπισμού”.

μπιμπίλας

Ο πρόεδρος του ΣΕΗ Σπύρος Μπιμπίλας μιλώντας στην εκπομπή Πρωϊνό είπε τα εξής: “Να διευκρινίσω κάτι. Δημιουργήθηκε μια ένταση ότι το Πειθαρχικό συμβούλιο του ΣΕΗ που είναι θεσμικό όργανο ήδη έχει διαγράψει ανθρώπους. Δεν υφίσταται κάτι τέτοιο. Αυτή τη στιγμή έχουμε αρκετές καταγγελίες. Για περίπου δέκα πρόσωπα. Είναι άνδρες. Γυναίκες και άνδρες έχουν καταγγείλει αυτά τα πρόσωπα για κάθε είδους βία και σεξουαλική παρενόχληση” τόνισε, αρχικά, ο ηθοποιός.

Η ανακοίνωση του ΣΕΗ

Σας ενημερώνουμε πως σε σχέση με τη σωρεία καταγγελιών για άσκηση λεκτικής, σωματικής, ψυχικής και σεξουαλικής βίας που δημοσιοποιήθηκαν αυτήν την εβδομάδα, το Διοικητικό Συμβούλιο του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών, κατά την χθεσινή του συνεδρίαση (29/01/2021) και με ευρεία πλειοψηφία, αποφάσισε τα εξής:

– Την άμεση σύσταση σε σώμα του Πειθαρχικού Συμβουλίου, μετά και την ολοκλήρωση εκλογής του αντεπιστέλλοντος μέλους ΔΣ στο Πειθαρχικό Συμβούλιο (θα ολοκληρωθεί την Δευτέρα 01/02/2021),

– Ακολουθώντας τον εσωτερικό κανονισμό του Πειθαρχικού Συμβουλίου (κεφ. Α’, άρθρο 1, περ. ε / κεφ. Γ’ άρθρ. 12), αμέσως μετά την συγκρότηση του Πειθαρχικού, το Διοικητικό Συμβούλιο του ΣΕΗ

θα καταθέσει γραπτή καταγγελία των μελών του Σωματείου Γιώργου Κιμούλη και Κώστα Σπυρόπουλου για πειθαρχικά παραπτώματα που έγκεινται σε “ενέργειες στους χώρους εργασίας που εμποδίζουν την ομαλή άσκηση του επαγγέλματος” και “βαρύνουσες αντισωματειακές ενέργειες και πράξεις που αντιβαίνουν στο κοινό αίσθημα δικαίου και ανθρωπισμού”.

– Ταυτόχρονα, την επίσης άμεση σύσταση ομάδας εργασίας για στήριξη, συνδρομή και παροχή βοήθειας σε περιστατικά κάθε είδους βίας και προσβολής της αξιοπρέπειας. Ο ακριβής τρόπος λειτουργίας, το πλαίσιο δράσης και η πλήρης στοχοθεσία της ομάδας αυτής θα ανακοινωθεί εντός της ερχόμενης εβδομάδας.

– Τέλος, το Διοικητικό Συμβούλιο του ΣΕΗ καταδικάζει απερίφραστα και με τον πιο έντονο τρόπο τις σεξιστικές και προσβλητικές αναρτήσεις του κ. Δημήτρη Μουζακίτη σχετικά με τις καταγγελίες αυτής της εβδομάδας. Για τον λόγο αυτό το ΔΣ στο εξής δεν αναγνωρίζει τα “Κορφιάτικα Βραβεία” ως θεσμό που τιμά το Ελληνικό θέατρο και καλεί όλα τα μέλη του να απέχουν έμπρακτα από την συγκεκριμένη διοργάνωση.




Πηγή: thetoc.gr