Αγροτικά
Καταγγελίες για… Ελ Ντοράντο ενεργοποίησης δικαιωμάτων ΟΣΔΕ στο Λασίθι
Πόλεμος για την πίτα των δηλώσεων ΟΣΔΕ.
Οι δηλώσεις ενεργοποίησης δικαιωμάτων ΟΣΔΕ για το 2021 ξεκίνησαν στις 15 Απριλίου 2021. Όπως, όμως, κατήγγειλε στον ΑγροΤύπο, ο κ. Μιχάλης Πλατής, ιδιώτης μελετητής από το νομό Λασιθίου και πριν την περίοδο αυτή, «η ΕΑΣ Ιεράπετρας και η ΕΑΣ Σητείας, μην έχοντας την απαραίτητη πιστοποίηση στην εν λόγω Περιφερειακή Ενότητα κι ενώ δεν είχαν ανταποκριθεί στις προσκλήσεις του ΟΠΕΚΕΠΕ, ξεκίνησαν μια πρωτόγνωρη διαφημιστική εκστρατεία προσέλκυσης πελατείας.
Διαφημιστικά σποτ, ανακοινώσεις για εξωτερικά συνεργεία και στο πιο μικρό χωριό του Λασιθίου, συνεντεύξεις, αναρτήσεις στα κοινωνικά δίκτυα, προσωπικά μηνύματα στα κινητά των ενδιαφερόμενων και προσκλήσεις προς τους αγρότες, βρίσκονται στην καθημερινότητα των τελευταίων ημερών». Σύμφωνα με τον καταγγέλλοντα, «οι μη πιστοποιημένοι αυτοί φορείς έχουν προβεί σε συνεργασία με άλλο φορέα της περιοχής, ο οποίος και τους έχει εκχωρήσει τα δικαιώματα, κάτι που όπως προκύπτει από την σύμβαση του ΟΠΕΚΕΠΕ με τα ΚΥΔ, απαγορεύεται ρητώς».
Όπως επισημαίνει ο κ. Πλατής «αυτό που παραλείπεται να διευκρινιστεί τόσο από τις Ενώσεις, όσο και από τους εμπλεκόμενους φορείς είναι ότι οι Ενώσεις ΔΕΝ έχουν καταφέρει να πιστοποιηθούν, σε αντίθεση με εμάς τους ιδιώτες που μοχθήσαμε και δαπανήσαμε σημαντικά κεφάλαια σε δύσκολες εποχές για την πιστοποίησή μας.
Παραλείπεται επίσης να ειπωθεί ότι η έλλειψη πιστοποίησης, εκτός από την καθεαυτή παρανομία της διαδικασίας, σημαίνει έλλειψη αξιοπιστίας των παρεχόμενων υπηρεσιών, έλλειψη προστασίας των προσωπικών δικαιωμάτων των αγροτών για την οποία θα έπρεπε να επιληφθούν και οι Εισαγγελικές Αρχές, έλλειψη ενημέρωσης των αγροτών τους οποίους ξεκάθαρα παραπλανούν εμφανιζόμενες ως νομιμοποιούμενες να προσφέρουν υπηρεσίες για τις οποίες δεν έχουν πιστοποιηθεί, και τέλος έλλειψη υγιούς ανταγωνισμού.
Κι εδώ εγείρεται σειρά ζητημάτων. Διότι, τα πιστοποιημένα Κέντρα Υποδοχής Δηλώσεων (ΚΥΔ) έχουν περάσει από μία διπλή διαδικασία πιστοποίησης υπογράφοντας και δύο συμβάσεις όπου τους επιβαρύνουν και οικονομικά. Τα πιστοποιημένα ΚΥΔ έχουν περάσει από δύο στάδια κατά την πιστοποίησή τους, αυτό της υποβολής εγγράφων, συμβάσεων με εξωτερικούς συνεργάτες, φορολογικές και ασφαλιστικές ενημερότητες, κατάθεση εγγυητικών και αυτό των εξετάσεων από τον ίδιο τον ΟΠΕΚΕΠΕ ώστε να επιβεβαιώσουν τις γνώσεις τους στην υποβολή των δηλώσεων ΟΣΔΕ. Παράλληλα, έχουν υπογράψει δύο συμβάσεις, μία με τον ΟΠΕΚΕΠΕ και μία με το Φορέας Συντονισμού και Τεχνικής Υποστήριξης «GAIA ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ».
Επίσης, αναλαμβάνουν, μέσω των συμβάσεων, να προστατεύουν τα προσωπικά δεδομένα των 650.000 παραγωγών, να καταβάλλουν ανά αίτηση 5 ευρώ καθαρή αξία στο Φορέα Συντονισμού και να απασχολούν ολόκληρο το έτος εξειδικευμένο προσωπικό. Δηλαδή, δεν πρόκειται για μία απλή παρατυπία των μη πιστοποιημένων να προσεγγίσουν πελάτες, αλλά για μία καταφανή παραβίαση κάθε νομιμότητας που παραπλανεί τους παραγωγούς και στρεβλώνει την αγορά.
Τονίζεται δε ότι η σύμβαση των ΚΥΔ αναφέρει ρητά ότι το έργο του ΟΣΔΕ 2021 δεν εκχωρείται σε τρίτους επί ποινή άρσης της πιστοποίησης. Κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί από αυτούς τους μη πιστοποιημένους φορείς την ορθή συμπλήρωση των αιτήσεων ΟΣΔΕ, την αποζημίωση των παραγωγών σε τυχόντα λάθη και απώλεια της επιδότησής τους και την προστασία των προσωπικών τους δεδομένων. Συν τοις άλλοις, οι ψευδώς επονομαζόμενοι «Φορείς» δεν έχουν τη δικαιοδοσία να εκδίδουν νομίμως τιμολόγια και αποδείξεις για το έργο του ΟΣΔΕ, οι υπάλληλοι τους δεν μπορούν να δηλώνονται για το έργο αυτό, δεν καταβάλουν καμία εγγυητική στον ΟΠΕΚΕΠΕ, και δεν αποδίδουν το αντίστοιχο απαιτητό ποσό στο Φορέα Συντονισμού.
Όλα αυτά δεν μπορούν παρά να τελούν εις γνώση του ΟΠΕΚΕΠΕ και των λοιπών αρμόδιων φορέων, οι οποίοι γνωρίζουμε πολύ καλά ότι έχουν πλέον ενημερωθεί και με επίσημες καταγγελίες. Ο ΟΠΕΚΕΠΕ και το ΥΠΑΑΤ θα πρέπει να επιληφθούν άμεσα αίροντας την πιστοποίηση στους φορείς που εκχωρούν τα δικαιώματα τους στις Ενώσεις και τους οποίους γνωρίζουν πολύ καλά και αποκαθιστώντας με δημοσιεύματα στον τύπο την αξιοπιστία των φορέων που ο ίδιος ο ΟΠΕΚΕΠΕ πιστοποίησε, ενώ ταυτόχρονα θα πρέπει να διωχθούν με κάθε νόμιμο μέσο οι μη πιστοποιημένοι φορείς που εξαπατούν τους αγρότες.
Πέραν τούτων υποχρεούνται να ενημερώσουν τις αρμόδιες Εισαγγελικές Αρχές και την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων για την παράνομη χρήση των προσωπικών δεδομένων των αγροτών στα οποία αποκτούν πρόσβαση καίτοι δεν έχουν το δικαίωμα αυτό. Σε αντίθετη περίπτωση δηλώνεται όχι μόνο ανοχή αλλά και συνέργεια στα ως άνω, διαπράττοντας ταυτόχρονα και παράβαση καθήκοντος, ενώ ενδιαφέρον θα έχει τόσο το θέμα των αποζημιώσεων που θα πρέπει να πληρώσουν στους πληττόμενους ιδιώτες που δεν προστατεύουν (άραγε πάλι ο κακόμοιρος φορολογούμενος θα βάλει το χέρι στην τσέπη;) και η θέση της αρμόδιας ευρωπαϊκής επιτροπής επί του θέματος. Αναμένουμε εναγωνίως τις εξελίξεις ευελπιστώντας ότι δεν ζούμε σε ένα σύγχρονο Ελ Ντοράντο…».
Ο ΑγροΤύπος επικοινώνησε με εκπροσώπους των καταγγελλόμενων φορέων και συγκεκριμένα με τον πρόεδρο της ΕΑΣ Ιεράπετρας Χαράλαμπο Δραγασάκη και με τον πρόεδρο της ΕΑΣ Σητείας Μανώλη Μαυροματάκη. Αμφότεροι ισχυρίστηκαν ότι λειτουργούν ως πύλες ΟΣΔΕ, βάσει του σχετικού πλαισίου, καθώς όποιος δεν είναι πιστοποιημένος εκ των πραγμάτων, δεν μπορεί να λειτουργήσει και δεν έχει κωδικούς να μπει στο σύστημα καν. Όπως δήλωσε από την πλευρά του ο κ. Δημήτρης Καπνιάς, υπεύθυνος ΟΣΔΕ της Gaia Επιχειρείν, εκχώρηση δικαιωμάτων με την στενή έννοια του όρου, σαφώς και δεν επιτρέπεται με βάση την σύμβαση, ωστόσο κάποιες συνεργασίες μεταξύ Συνεταιρισμών έχουν γίνει και στο παρελθόν. Σύμφωνα με τον ίδιο, πιο κατάλληλος να απαντήσει γι’ αυτό είναι ο… ΟΠΕΚΕΠΕ.