Αγροτικά
Κτηνοτρόφοι έφτιαξαν την πρώτη φέτα ΠΟΠ Μυτιλήνης
Από 20 Δεκεμβρίου στα ράφια των Σούπερ-Μάρκετ.
Διαφορετικό δρόμο από αυτό που είχαν επιλέξει τα προηγούμενα χρόνια διάλεξαν οι υπεύθυνοι του Αγροτικού Κτηνοτροφικού Συνεταιρισμού Μεσοτόπου στη Λέσβο. Πριν από λίγο καιρό, σε γενική συνέλευση που πραγματοποίησαν τα μέλη του συνεταιρισμού έλαβαν την απόφαση να σταματήσουν να πωλούν το γάλα τους στους εμπόρους και στις εταιρίες και να δημιουργήσουν οι ίδιοι τη δική τους φέτα ΠΟΠ.
«Τα προηγούμενα χρόνια μαζεύαμε και δίναμε το γάλα σε εταιρίες αλλά φέτος αποφασίσαμε να κάνουμε μια προσπάθεια και με το δικό μας γάλα να φτιάξουμε τη δική μας φέτα και να βγούμε μόνοι μας στην αγορά» τονίζει στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο διευθυντής του συνεταιρισμού, Μανώλης Κωνσταντιδέλλης σημειώνοντας ότι «αφορά μόνο το παραγόμενο γάλα από τα 150 μέλη του συνεταιρισμού μας».
Ο κυριότερος λόγος που αποφάσισαν να προβούν σε αυτή την ριζική αλλαγή σύμφωνα με τον κ. Κωνσταντιδέλλης ήταν η μεγάλη πτώση που σημείωσε η τιμή του γάλακτος τα τελευταία χρόνια. «Τα δυο τελευταία χρόνια η τιμή του αιγοπρόβειου γάλατος έχει κατακρημνιστεί ενώ χαρακτηριστικά το 2015 η τιμή στο πρόβειο γάλα άγγιζε το ένα ευρώ το κιλό πέρυσι κόστιζε 80 λεπτά και φέτος οι έμποροι το αγοράζουν στα 70 με 72 λεπτά το κιλό», όπως είπε.
Θετική αποδοχή
Η όλη προσπάθεια αντιμετωπίστηκε με μεγάλη θέρμη από τον κόσμο της περιοχής και δεν ήταν λίγοι εκείνοι, κτηνοτρόφοι ή μη που ζητούν να μάθουν για το όλο τους εγχείρημα. «Πρόκειται για ένα θετικό βήμα γιατί πλέον μπαίνουμε σε μια διαφορετική κατάσταση. Είναι σαν να παίρνουν οι κτηνοτρόφοι την κατάσταση στα “χέρια τους”» αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο γενικός διευθυντής του συνεταιρισμού και υπογραμμίζει «είναι ένας δύσκολος δρόμος αλλά θεωρώ ότι θα τα καταφέρουμε».
«Το επάγγελμα της κτηνοτροφίας είναι πολύ δύσκολο. Όμως έχουμε εμπιστοσύνη και στους ανθρώπους και στα μέλη μας και είμαστε σίγουροι ότι ενωμένοι μπορούμε να καταφέρουμε πάρα πολλά» υποστηρίζει ο κ. Κωνσταντιδέλλης και παραμένει αισιόδοξος για το μέλλον του επαγγέλματος, εφόσον λειτουργήσει κάτω από συλλογικά σχήματα όπως αυτά του συνεταιρισμού Μεσοτόπου.
Έτοιμη στις 20 Δεκεμβρίου η Φέτα
Έτσι, μετά από προσπάθειες σχεδόν έξι μηνών, οι κτηνοτρόφοι από τη Λέσβο ετοιμάζονται να δουν τα αποτελέσματα των κόπων τους, καθώς στις 20 Δεκεμβρίου η Φέτα ΠΟΠ ετοιμάζεται να πάρει τη θέση της στα ράφια μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ και παντοπωλείων, πανελλαδικά.
«Η ποσότητα που αναμένεται να βγάλουμε φέτος θα αγγίξει τους 1.000 τόνους φέτας» αναφέρει ο διευθυντής του συνεταιρισμού και σημειώνει ότι θα δημιουργήσουν “συμβατική” και βιολογική φέτα ΠΟΠ, ενώ στο μέλλον προβλέπουν να κατασκευάσουν λαδοτύρι καθώς και άλλα προϊόντα. Προς το παρόν έχουν γίνει κάποιες κινήσεις για εξαγωγή στο εξωτερικό με χώρες όπως η Ιταλία και η Γαλλία, όμως βρίσκονται σε αρκετά πρώιμο στάδιο.
Ανθηρός συνεταιρισμός
Ο Αγροτικός Κτηνοτροφικός Συνεταιρισμός ιδρύθηκε το 1923. Βρίσκεται σε συνεχή λειτουργία εδώ και 95 χρόνια και εδρεύει στο χωριό Μεσότοπος, νοτιοδυτικά της Λέσβου.
Κάθε χρονιά παραλαμβάνει περίπου 3,5 εκατ. κιλά πρόβειου γάλατος και γύρω στους 300 με 500 τόνους γίδινο γάλα. Γάλα αποκλειστικά από τα μέλη και από κτηνοτρόφους της δυτικής Λέσβου.
Ο συνεταιρισμός αποτελείται από 150 ενεργά μέλη, έχοντας παράλληλα ένα μεγάλο αριθμό πελατολογίου τους οποίους εξυπηρετεί και τροφοδοτεί με διάφορα πράγματα, όπως ζωοτροφές και λιπάσματα. Παράλληλα υπάρχει συνεργασία με γεωπόνο και κτηνίατρο της περιοχής ενώ πρόσφατα δημιουργήθηκε και ομάδα παραγωγών η οποία αριθμεί περί τα 100 μέλη.
Αξιοσημείωτο είναι ότι ο συνεταιρισμός έχει μπει και στο πρόγραμμα γενετικής βελτίωσης και διάσωσης της λεσβιακής ράτσας του προβάτου, που βρίσκεται σε εξέλιξη από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων. Αυτό σύμφωνα με τον διευθυντή του συνεταιρισμού «είναι πολύ θετικό καθώς το πρόβατο της Λέσβου θα μπορέσει να αναπτυχθεί περαιτέρω, δίνοντας περισσότερο γάλα και κάνοντας τα μικρά που θα γεννηθούν να έχουν καλύτερα ποιοτικά χαρακτηριστικά.
