Νότια Κρήτη

Θα διατεθούν 7 εκατ. ευρώ για δακοκτονία στην Κρήτη τη φετινή σεζόν

Θα διατεθούν 7 εκατ. ευρώ για δακοκτονία στην Κρήτη τη φετινή σεζόν

Προβληματισμός στο Δήμο Φαιστού για την ορθή εφαρμογή του προγράμματος των ψεκασμών.

A-
A+
20/04/2018 | 14:23

Η δακοκτονία στην Κρήτη είναι κομβικής σημασίας για την εξέλιξη της ελαιοπαραγωγής, για την ποιότητα του παραγόμενου ελαιολάδου και για την εξασφάλιση καλής τιμής για τους παραγωγούς, με τους αγρότες να ζητούν την έγκαιρη και σωστή εφαρμογή του προγράμματος.

Όμως κάθε χρόνο δύο είναι τα σοβαρότερα ζητήματα που τίθενται: Το πρώτο έχει να κάνει με τα ποσά που διατίθενται και το χρονικό σημείο στο οποίο ξεκινούν οι ψεκασμοί. Και το δεύτερο αφορά τον τρόπο που γίνονται οι ψεκασμοί στην ύπαιθρο, καθώς αποτελεί ερωτηματικό αν τελικά οι ελαιώνες ψεκάζονται και αν αυτό γίνεται με το σωστό τρόπο.

Σχετικά με τη φετινή διαδικασία, το ευχάριστο είναι πως ο προϋπολογισμός του προγράμματος για το 2018 παραμένει σταθερός στο ύψος των 7,09 εκατ ευρώ σε σχέση με τα δύο προηγούμενα χρόνια.

Αυτό ανακοίνωσε ο Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης κ. Βασίλης Κόκκαλης στον Βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ Ηρακλείου Σωκράτη Βαρδάκη για το πρόγραμμα δακοκτονίας.

Ειδικότερα για την Περιφέρεια Κρήτης τα ποσά που προβλέπονται για δακοκτονία κατανέμονται ανά περιφερειακή ενότητα όπως φαίνεται στον ακόλουθο Πίνακα:

ure.jpg

Όπως επισημαίνεται στόχος στην εφαρμογή του προγράμματος θα πρέπει να είναι η ελαχιστοποίηση των ψεκασμών στο ύψος των εντελώς απαραίτητων και στον σωστό χρόνο εφαρμογής για την αποτελεσματική προστασία της ελαιοπαραγωγής.

Διαμαρτυρίες από φορείς και παραγωγούς 

Παρά τα όσα αναφέρουν όμως οι εγκύκλιοι του Υπουργείου στην πράξη τα πράγματα φαίνονται να είναι εντελώς διαφορετικά, καθώς παραγωγοί, στελέχη αγροτικών συνεταιρισμών αλλά και αιρετοί διαμαρτύρονται για την πλημμελή εφαρμογή της διαδικασίας της δακοκτονίας και κυρίως καταγγέλλουν έναν εμπαιγμό που συμβαίνει με “ανύπαρκτους” ή υποτυπώδεις ψεκασμούς που είτε δεν γίνονται εγκαίρως είτε δεν γίνονται καθόλου.

Πιο πρόσφατη περίπτωση όπου τέθηκε προς συζήτηση το θέμα ήταν το Δημοτικό Συμβούλιο Φαιστού όπου και τέθηκε το ερώτημα τι θα γίνει φέτος με τη δακοκτονία από τον αντιδήμαρχο Ζαρού κ. Χαλκιαδάκη Ζαχαρία.

Δεύτερος στη σειρά ο αντιδήμαρχος Ζαρού Ζαχαρίας Χαλκιαδάκης

Όπως τόνισε ο ίδιος μαζί με ομάδα παραγωγών επισκέφτηκαν στο γραφείο του τον αντιπεριφερειάρχη κ. Ευριπίδη Κουκιαδάκη στον οποίο και έθεσαν το ίδιο ερώτημα υπογραμμίζοντας ότι η διαδικασία με τον μειοδοτικό διαγωνισμό είναι κατά την εκτίμησή τους λανθασμένη, καθώς αποβαίνει υπέρ των εργολάβων και εις βάρος των παραγωγών.

Και αυτό γιατί όπως είπε ο αντιδήμαρχος η δακοκτονία δίνεται σε εξευτελιστική τιμή και στην πράξη μένει ανεφάρμοστη αφού οι απαιτούμενοι ψεκασμοί δεν γίνονται. Για τη φετινή χρονιά μάλιστα οι προβλέψεις είναι δυσοίωνες εφόσον οι υψηλές θερμοκρασίες ευνόησαν την παραμονή του δάκου μέσα στον ελαιόκαρπο που έμεινε πάνω στα δέντρα ή κάτω και τον πολλαπλασιασμό του.

“Η χρονιά φέτος θα είναι δύσκολη. Ήδη από πέρυσι υπήρξε πρόβλημα με την ποιότητα και με την οξύτητα που ήταν ανεβασμένη. Αναλαμβάνουν τους ψεκασμούς άτομα που δεν είναι γνώστες του αντικειμένου και της περιοχής και τελικά δεν γίνεται σωστή δουλειά. Πρέπει να δούμε τι θα κάνουμε; Υπάρχει κοροϊδία. Κάποιοι λένε ότι ψεκάζουν και δεν ψεκάζουν καθόλου”, είπε χαρακτηριστικά ο κ. Χαλκιαδάκης.

Παρεμβαίνοντας στο θέμα και ο Δήμαρχος Φαιστού κ. Γιώργος Αρμουτάκης πρότεινε να μπουν κριτήρια στον διαγωνισμό με τα οποία κάποιοι αναλαμβάνουν να εκτελέσουν τη δακοκτονία.

Ενώ μια ακόμα ενδιαφέρουσα πρόταση που έπεσε στο τραπέζι ήταν η τοποθέτηση ροομέτρων και συστημάτων GPS πάνω στα τρακτέρ που θα αναλάβουν την δακοκτονία, ώστε να υπάρχει έλεγχος για το αν τελικά γίνονται οι ψεκασμοί για την καταπολέμηση του δάκου ή όχι.