Νότια Κρήτη
Ειρήνη Χαλκιαδάκη: Στο «ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ το παιδί»
Το όνομα που επέλεξε η Νηπιαγωγός Ειδική Παιδαγωγός (ΒSc,MSc) Ειρήνη Χαλκιαδάκη για τον επαγγελματικό χώρο στις Μοίρες όπου δέχεται παιδιά και γονείς τα λέει όλα, τονίζοντας ότι «στο επίκεντρο βρίσκεται το παιδί»! Το παιδί που χρειάζεται στήριξη και ειδική διαπαιδαγώγηση, με υπευθυνότητα και αποτελεσματικότητα. Όπως μας ανέφερε η Ειρήνη Χαλκιαδάκη στη συνέντευξη που ακολουθεί «Μετά από μια πλήρη αξιολόγηση, διαμορφώνεται ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης, που στοχεύει στις δυσκολίες/αδυναμίες, που έχουν εντοπιστεί, με βασικό στόχο να βελτιωθεί ο τρόπος που μαθαίνει το παιδί ή να μάθει νέους τρόπους που θα είναι πιο εύκολοι και ταιριαστοί με τις δυνατότητές του».
Πότε ένας γονιός πρέπει να απευθυνθεί σε Ειδικό Παιδαγωγό;
Καταρχάς, ο γονέας απευθύνεται σε ειδικό παιδαγωγό, εάν ο παιδοαναπτυξιολόγος, που έχει αξιολογήσει το παιδί, προτείνει πρόγραμμα ειδικής διαπαιδαγώγησης. Επίσης, ανάλογα με την ηλικία του παιδιού, υπάρχουν κάποια σημάδια, όπως είναι η δυσκολία προσαρμογής στο σχολικό περιβάλλον, η καθυστέρηση στην ανάπτυξη δεξιοτήτων σε σχέση με τα υπόλοιπα παιδιά ίδιας ηλικίας, που αν τα παρατηρήσει ο γονέας θα πρέπει να αναζητήσει ειδικό παιδαγωγό. Πιο συγκεκριμένα, εάν το παιδί προσχολικής ηλικίας δυσκολεύεται στο νηπιαγωγείο, δεν μπορεί να ακολουθήσει τους κανόνες και τις οδηγίες του νηπιαγωγού, δυσκολεύεται να συμμετέχει σε ομαδικές δραστηριότητες, δεν έχει κατακτήσει βασικές προμαθηματικές έννοιες (απαρίθμηση αντικειμένων, μεγάλο-μικρό, πολλά-λίγα κ.τ.λ.), δεν έχει κατακτήσει βασικές μαθηματικές και φωνολογικές δεξιότητες (να γνωρίζει τους αριθμούς μέχρι το 10, να χωρίζει λέξεις σε συλλαβές και να τις καταμετρά κ.τ.λ.), δυσκολεύεται στην λεπτή κινητικότητα (να σχεδιάζει απλά σχήματα, να χρησιμοποιεί το ψαλίδι κ.τ.λ.) και σε ότι αφορά το Δημοτικό δυσκολεύεται στα μαθήματά του, σε μεγαλύτερη τάξη δεν μπορεί να διαβάσει μόνο του τα μαθήματα της επόμενης μέραςκαι γενικά το σχολείο και οι σχολικές απαιτήσεις του δημιουργούν καθημερινά άγχος, τότε θα πρέπει να απευθυνθεί σε ειδικό παιδαγωγό, ο οποίος θα αξιολογήσει μαθησιακά το παιδί, θα συγκροτήσει εξατομικευμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα και ενδεχομένως θα προτείνει και την αξιολόγηση από άλλους θεραπευτές.

Από ποια ηλικία του παιδιού μπορεί ο γονιός να απευθυνθεί σε εσάς για μια πρώτη αξιολόγηση;
Η αξιολόγηση και η παρέμβαση ενός παιδιού μπορεί να ξεκινήσει σε οποιαδήποτε ηλικία, ανάλογα με τις δυσκολίες που αυτό αντιμετωπίζει. Συνήθως αυτό υλοποιείται με την είσοδο του παιδιού στην υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση (4-5 ετών) και κυρίως, με την φοίτησή του στο Δημοτικό σχολείο, όπου παρατηρούνται εντονότερα οι δυσκολίες του παιδιού, εξαιτίας της αλλαγής της εκπαιδευτικής βαθμίδας και των μεγαλύτερων απαιτήσεων του αναλυτικού προγράμματος. Απευθύνεται, όμως και σε παιδιά μικρότερης ηλικίας, που είτε παρουσιάζουν συμπτώματα/χαρακτηριστικά κάποιας διαταραχής ή έχουν ήδη διαγνωστεί με κάποια αναπτυξιακή διαταραχή και ακολουθούν πρόγραμμα πρώιμης παρέμβασης.
Πως γίνεται η αξιολόγηση των γνωστικών/μαθησιακών ικανοτήτων και κατά πόσο οι γονείς μπορούν να είναι απολύτως σίγουροι ότι τους δίνει πλήρη και σωστή εικόνα για το παιδί τους;
Στο γραφείο μου χορηγώ ψυχομετρικά εργαλεία, τα οποία είναι αξιόπιστα, έγκυρα, μεταφρασμένα και προσαρμοσμένα στα ελληνικά και σταθμισμένα στον ελληνικό πληθυσμό. Επιπρόσθετα, ανάλογα με τις ιδιαίτερες ανάγκες/δυσκολίες του κάθε παιδιού,χρησιμοποιώ και άτυπα αξιολογητικά εργαλεία, ώστε να αποκτήσω μια ολοκληρωμένη εικόνα για το παιδί. Μετά από μια πλήρη αξιολόγηση, στην οποία περιλαμβάνεται η λήψη οικογενειακού ιστορικού και η επικοινωνία με τον εκπαιδευτικό του παιδιού και τους ειδικούς, που ίσως παρακολουθούν το παιδί, διαμορφώνεται ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης, που στοχεύει στις δυσκολίες/αδυναμίες, που έχουν εντοπιστεί, με βασικό στόχο να βελτιωθεί ο τρόπος που μαθαίνει το παιδί ή να μάθει νέους τρόπους που θα είναι πιο εύκολοι και ταιριαστοί με τις δυνατότητές του.
Πόσο μπορεί να βοηθηθεί εκπαιδευτικά ένα παιδί με μαθησιακές δυσκολίες; Ποιες είναι οι υπηρεσίες που του προσφέρονται από εσάς- και ποιες ηλικίες αφορούν;
Οι μαθησιακές δυσκολίες είναι μια μεγάλη ομάδα διαταραχών, που επηρεάζουν την μαθησιακή ικανότητα και την εκπαιδευτική πορεία ενός ατόμου και συχνά αυτές οι δυσκολίες το συνοδεύουν καθ’ όλη την διάρκεια της ζωής του. Η «πρώτη επαφή» του παιδιού με τις μαθησιακές δυσκολίες, γίνεται μέσα στην σχολική τάξη. Οι γονείς μπορούν να εντοπίσουν κάποιες ενδείξεις, ωστόσο, η πρώτη μεγάλη δοκιμασία είναι η πρώτη τάξη του Δημοτικού σχολείου. Στο γραφείο μου προσφέρω πρόγραμμα διαφοροποιημένης μάθησης σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, το οποίο έχει ως βασικό αντικείμενο, την βελτίωση των ικανοτήτων του παιδιού στον προφορικό και γραπτό λόγο, όπως ανάπτυξη φωνολογικής ενημερότητας, ανάγνωση, κατανόηση, προφορική και γραπτή απόδοση κειμένου, ορθογραφία, αντιγραφή, αυθόρμητη γραφή, αριθμητική και γραφοκινητικές δεξιότητες. Την διδασκαλία στρατηγικών και τεχνικών, που βοηθούν το παιδί να αναπτύξει δεξιότητες,όπως αποκωδικοποίηση, κατηγοριοποίηση και ανάκληση πληροφοριών, που σχετίζονται με την μάθηση. Τέλος, την εύρεση και ενίσχυση των υπαρχουσών ικανοτήτων και δεξιοτήτων του παιδιού, για την ενίσχυση της αυτοεικόνας και της ψυχολογίας του.
Στο πλαίσιο της δικής σας παρέμβασης, συνεργάζεστε με τους εκπαιδευτικούς του σχολείου του παιδιού, με άλλους ειδικούς που πιθανόν το παρακολουθούν αλλά και με τους γονείς του;
Η συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, τους ειδικούς και τους γονείς είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την αποτελεσματική παρέμβαση. Οι εκπαιδευτικοί είναι αυτοί που τις περισσότερες φορές ανιχνεύουν, τόσο στο μαθησιακό όσο και στο συμπεριφορικό τομέα, τις δυσκολίες του παιδιού, έρχονται σε επαφή με την οικογένεια του, όπου γίνεται και μια πρώτη ενημερωτική συζήτηση και μετά παραπέμπεται σε εμάς, για αξιολόγηση και σύσταση εξατομικευμένου προγράμματος. Καθ’ όλη την διάρκεια της παρέμβασης, είμαστε όλοι μαζί σε συνεχή επικοινωνία και συνεργασία, ενημερώνοντας ο ένας τον άλλον για την εξέλιξη του παιδιού και δουλεύοντας από κοινού. Επίσης, εκπαιδεύουμε και τους γονείς για την καλύτερη προσέγγιση του παιδιού τους και μέσα στο οικογενειακό περιβάλλον, έτσι ώστε να υπάρχει μια συνέχεια στην εξέλιξη του.
Ο γονιός που ενδιαφέρεται να επικοινωνήσει μαζί σας, ακόμα και για μια πρώτη ενημέρωση, που μπορεί να σας βρει;
Το γραφείο μου «Επίκεντρο το παιδί», βρίσκεται στην οδό Γεωργίου Γεννηματά 1 (δρόμος προς Κέντρο Υγείας) στις Μοίρες και είμαι στην διάθεση του κάθε γονέα, που επιθυμεί επικοινωνία και ενημέρωση, για τις υπηρεσίες που προσφέρουμε και για πραγματοποίηση ενός ραντεβού και στα τηλέφωνα 28920 23368 και 6987 498962.
Ωράριο λειτουργίας: Καθημερινά 13:30-17:30 και Σάββατο 11:00-13:00.