Ελλάδα
«Νέο σχολείο» από τον Σεπτέμβριο
Αλλαγές σε Δημοτικά, Γυμνάσια, Λύκεια
Με τη νέα σχολική χρονιά θα λάβουν χώρα από τον Σεπτέμβριο ένα πλήθος αλλαγών που αφορούν σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης και ουσιαστικά θα είναι τόσο εκτεταμένες, ώστε θα μιλάμε για ένα εντελώς διαφορετικό σχολείο.
Νηπιαγωγείο για όλους από τα 4 έτη: Από τον Σεπτέμβριο, το 100% των παιδιών σε όλη τη χώρα θα έχουν θέση σε νηπιαγωγείο. Χαρακτηρίζεται αρμοδίως ως μια δομική μεταρρύθμιση, καθώς, σε αντίθεση με τους βρεφονηπιακούς σταθμούς, τα νηπιαγωγεία προσφέρουν δομημένη εκπαίδευση και υποστηρίζεται ότι οι χώρες οι οποίες πετυχαίνουν καλύτερες επιδόσεις σε διεθνή τεστ (όπως αυτό της PISA) ξεκινούν νωρίτερα την εκπαίδευση.
Αγγλικά στα νηπιαγωγεία σε όλη τη χώρα: Αφορά την καθολική εφαρμογή του μέτρου που ξεκίνησε πέρυσι σε ορισμένα σχολεία. Για τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία το υπουργείο Παιδείας έλαβε πρόσφατα βραβείο σε σχετικό διαγωνισμό του Global Education Network Europe.
Εργαστήρια Δραστηριοτήτων σε όλη την Ελλάδα: Ακόμα μία πρωτοβουλία που ξεκίνησε πιλοτικά πέρυσι και με τη νέα σχολική χρονιά θα επεκταθεί σε όλη τη χώρα. Αφορά την ένταξη στο πρόγραμμα διδασκαλίας εργαστηρίων που σχετίζονται με θεματικές (κατά ηλικία), όπως ο εθελοντισμός, η ρομποτική, η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, η επιχειρηματικότητα και ο επαγγελματικός προσανατολισμός, ενώ η λίστα δραστηριοτήτων θα επικαιροποιείται διαρκώς. Και για τη συγκεκριμένη εμβληματική δράση το υπουργείο έλαβε βραβείο στον προαναφερθέντα διαγωνισμό.
Πρότυπα και πειραματικά σχολεία: Θα λειτουργεί τουλάχιστον ένα πρότυπο σχολείο σε κάθε περιφέρεια και ο συνολικός αριθμός τους διπλασιάζεται.
Πρότυπα επαγγελματικά Λύκεια: Για πρώτη φορά θα ξεκινήσει η λειτουργία πρότυπων Επαγγελματικών Λυκείων, στα οποία η εισαγωγή θα γίνεται με βάση τους βαθμούς του υποψηφίου. Σε πρώτη φάση, θα λειτουργήσουν 6 τέτοια λύκεια και, εφόσον υπάρχει ενδιαφέρον, η λειτουργία τους θα επεκταθεί από την επόμενη σχολική χρονιά.
Οριζόντια επιμόρφωση εκπαιδευτικών: Χωρίς να είναι υποχρεωτική, η διαρκής επιμόρφωση των εκπαιδευτικών θα παίξει σημαντικό ρόλο στη δομή του εκπαιδευτικού προσωπικού της χώρας, δεδομένου ότι για κάθε κύκλο επιμόρφωσης θα χορηγούνται πιστοποιητικά, που θα συνυπολογίζονται στις αξιολογήσεις και στις κρίσεις για ανέλιξη σε ανώτερες βαθμίδες.
Διορισμοί 10.500 αναπληρωτών: Το πρόβλημα, φυσικά, με τους χιλιάδες αναπληρωτές δεν λύνεται, αλλά για πρώτη φορά έπειτα από σχεδόν 12 χρόνια θα υπάρξουν προσλήψεις μόνιμου προσωπικού. Στόχος είναι να περιοριστεί όσο περισσότερο γίνεται η υφιστάμενη κατάσταση τα επόμενα χρόνια, με τη συνέχιση των προσλήψεων.
Νέα προγράμματα σπουδών: Τα υφιστάμενα προγράμματα σπουδών χρονολογούνται ακόμα και από το μακρινό 1994. Τη νέα χρονιά θα ενταχθούν νέα προγράμματα πιλοτικά σε επιλεγμένα σχολεία, ενώ παράλληλα θα ξεκινήσει η συγγραφή νέων σχολικών βιβλίων. Την αμέσως επόμενη σχολική χρονιά θα υπάρξει καθολική εφαρμογή τους. Αυτή είναι ίσως η πλέον δομική μεταρρύθμιση, ενώ, σύμφωνα με υπηρεσιακές πηγές του υπουργείου Παιδείας, στόχος είναι να μετατραπεί η εκπαιδευτική διαδικασία σε πιο βιωματική.
Σύνδεση Επαγγελματικής Εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας: Έχουν ήδη συσταθεί μεικτά συμβούλια με τη συμμετοχή φορέων όπως ο ΣΕΒ, ο ΣΕΤΕ, η ΓΣΕΕ και η ΓΣΕΒΕΕ, που θα χαρτογραφήσουν εντός του επόμενου έτους τις επαγγελματικές αγάγκες κάθε περιφέρειας και, βάσει των αναγκών, θα τροποποιηθεί από την επόμενη ακαδημαϊκή χρονιά το εκπαιδευτικό πρόγραμμα.
Ελεγχόμενη πρόσβαση στα πανεπιστήμια με κάρτα: Αν και δεν αναμένεται καθολική εφαρμογή σε όλα τα πανεπιστήμια της χώρας, ήδη έχουν προχωρήσει οι διαδικασίες και οι σχετικοί διαγωνισμοί. Κυβερνητικοί παράγοντες εκτιμούν ότι ήδη από τον Σεπτέμβριο θα υπάρξει η εφαρμογή σε κάποια από τα ιδρύματα. Εξυπακούεται, ότι θα συνεχίσουν να εφαρμόζονται και όλες οι αλλαγές που ισχύουν ήδη από φέτος. Όπως η ελάχιστη βάση εισαγωγής στα πανεπιστήμια, το παράλληλο μηχανογραφικό για τις Πανελλήνιες, οι ψηφιακές εγγραφές στα νηπιαγωγεία και η ενημέρωση με SMS για τα αποτελέσματα των Πανελληνίων.
Νέο νομοσχέδιο: Σε συνέχεια των αλλαγών που έχουν ήδη αποφασιστεί, εντός του καλοκαιριού θα έρθει στη Βουλή και νέο εκπαιδευτικό νομοσχέδιο, που αφορά τη λειτουργία των σχολικών μονάδων. Αναμένεται να ψηφιστεί στο τέλος Ιουλίου και, παρά τη θερινή ραστώνη, προβλέπεται ότι θα προκαλέσει νέο γύρο αντιπαράθεσης με τους συνδικαλιστές και την αντιπολίτευση. Κυρίως διότι περιλαμβάνει ρυθμίσεις για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Σύμφωνα με τον νέο νόμο, οι εκπαιδευτικοί θα αξιολογηθούν εντός της επόμενης χρονιάς και η διαδικασία χαρακτηρίζεται ως «βελτιωτικής φύσης» από στελέχη με γνώση του περιεχομένου του νόμου. Όσοι εκπαιδευτικοί θεωρηθεί ότι υστερούν στην αξιολόγηση θα πρέπει υποχρεωτικά να παρακολουθήσουν σεμινάρια επιμόρφωσης. Όπως προαναφέρθηκε, η παρακολούθηση των σεμιναρίων θα σχετίζεται με την επαγγελματική τους εξέλιξη. Με την έναρξη της σχολικής χρονιάς θα ξεκινήσει και η αξιολόγηση των σχολικών μονάδων. Ο νέος νόμος θα δίνει μεγαλύτερη ελευθερία και αυτονομία στο κάθε σχολείο σχετικά με τη διαμόρφωση του προγράμματος σπουδών και την επιμόρφωση του εκπαιδευτικού προσωπικού. Θα μπορεί, δηλαδή, κάθε σχολείο να τροποποιεί το πρόγραμμα σπουδών (τα μαθήματα που διδάσκονται), για να ικανοποιεί ανάγκες τοπικού ή άλλου ενδιαφέροντος, σε συνεργασία με τους τοπικούς διευθυντές και συμβούλους.