Νότια Κρήτη

Η Γριά ελιά στη Γαλιά Δήμου Φαιστού εκπέμπει S.O.S.

Η Γριά ελιά στη Γαλιά Δήμου Φαιστού εκπέμπει S.O.S.

Η «κραυγή» μιας υπέργηρης ελιάς.

A-
A+
02/07/2018 | 13:41

Η «Γριά ελιά»,που βρίσκεται στη Γαλιά, του Δήμου Φαιστού, σε απόσταση αναπνοής από το χωριό, πάνω σε ύψωμα στην τοποθεσία «Καλύβι», χρειάζεται να αναδειχτεί και να προστατευθεί καθώς αποτελεί ένα μνημειακό ελαιόδεντρο- σύμβολο για τον τόπο μας.

Του: Φανούριου Ζαχαριουδάκη

Από μαρτυρίες γερόντων, μαθαίνουμε ότι η ξεχωριστή αυτή ελιά ανήκε από πολύ παλιά -ίσως και πριν από 600 χρόνια- στη Παναγία τη Μονοχωριανή.
Κατά μια προσέγγιση της ηλικίας της, υπολογίζοντας την με βάση την μέθοδο των ετήσιων δακτυλίων, λαμβάνοντας υπόψιν το υψόμετρο, την ξηρική περιοχή και τους αέρηδες που είχε να αντιμετωπίσει, καθώς είναι αντίκρια του Ψηλορείτη, και εκτιμώμενη μέση ετήσια ακτινική αύξηση 0,3mm, ανέρχεται πάνω από 3.000 ετών από σήμερα.
Δηλαδή η πρώτη παρουσία του δέντρου τοποθετείται, στην Υστερομινωϊκή περίοδο της Κρητικής ιστορίας.
Όσο για την λαογραφία λέγεται, πως όταν ο Διγενής πατώντας το ένα πόδι στο βουνό Μαύρη και το άλλο πόδι στα Αστερούσια για να πιεί νερό από το Γεροπόταμο, όταν επέστρεφε στη Σέλα, γέμιζε τις τσέπες του ελιές και τις έτρωγε όταν καθόταν για φαγητό στα Ακόλητα!
Η συγκεκριμένη ελιά στις μέρες μας «εκπέμπει S.O.S.», για να ενδιαφερθούν οι αρμόδιες υπηρεσίες και να πράξουν τα δέοντα, πριν ακόμα παύσει να υπάρχει, το μνημειακό αυτό δέντρο!

Ο χρόνος γέμισε βαθιές ρυτίδες το δέντρο.