Νότια Κρήτη
Στον “βοτανικό κήπο” του Δημήτρη στο Ζαρό!
Η αρωματική-φαρμακευτική χλωρίδα της Κρήτης είναι γνωστή και αναγνωρισμένη από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα για τον πλούτο και την ποιότητα της.
Ορισμένα από τα ενδημικά της είδη όπως ο Δίκταμος ( Οriganum dictamnus L.) η Μαλοτίρα (Sideritis syriaca L.), η Ματζουράνα (Origanum microphyllum L.) εξακολουθούν να όχι μόνο να χαίρουν εκτιμήσεως στην ελληνική και τη διεθνή αγορά αλλά και αποτελούσαν και αποτελούν «εν δυνάμει» σημαντική πηγή εισοδήματος για τους κατοίκους της ορεινής ζώνης.

Τα είδη στα οποία γίνεται εκμετάλλευση σήμερα στην Κρήτη είναι:
1. ο Δίκταμος ( ΟriganumdictamnusL.)
2. η Ρίγανη (Origanum vulgare ssp hirtum και Origanum onites)
3. η Μαλοτίρα (Sideritis syriaca L.)
4. η Φασκομηλιά (Salvia fruticosa)
5. η Ματζουράνα (Origanum microphyllum L.)
6. η κομμεορητίνη “αλάδανος” από τον αγκίσαρο (Cistuscreticus ssp creticus)

Από τα παραπάνω είδη μόνο ο δίκταμος και η ρίγανη καλλιεργούνται σε μικρή έκταση στο νησί μας, ενώ για τα υπόλοιπα γίνεται εκμετάλλευση των υπαρχόντων φυσικών πληθυσμών.Σε πολύ μικρή έκταση καλλιεργούνται επίσης διάφορα είδη αρωματικών φυτών της ελληνικής και όχι μόνο χλωρίδας (αλόη, λουίζα, ροσμαρί κλπ) για ιδιοκατανάλωση ή μικρής κλίμακας εμπορία.
Στην περιοχή μας δραστηριοποιούνται περί τις 3-4 μονάδες καλλιέργειας , επεξεργασίας και εμπορίας αρωματικών-φαρμακευτικών φυτών.
Σε μιά από αυτές στον Ζαρό, συναντήσαμε τον Δουλγεράκη Δημήτρη ( μικρή οικογενειακή επιχείρηση που διαθέτει δίπλα στο πατρικό του) να καλλιεργεί και να συσκευάζει διάφορα Κρητικά αρωματικά βότανα με κυρίαρχο την ρίγανη. Ο Δημήτρης ασχολείται τώρα και 8 περίπου χρόνια με την καλλιέργειά των βοτάνων σε μια περιοχή όπου ανέκαθεν φύτρωναν κι ευδοκιμούσαν διάφορα αρωματικά φυτά.

” Θυμάμαι εδώ στον Αχελωνιά στα λιβάδια να φυτρώνουν διάφορα …
Μέντα, δυόσμο, φλισκούνι, φασκόμηλο κ.α βότανα που τα μάζευε ο συγχωρεμένος ο πατέρας μου Είχαμε κι ένα περιβόλι στις Κρεμαστές και το είχε γεμίσει δίκταμο…” μας είπε. “Πρωτεργάτης στη καλλιέργεια βοτάνων όπως ήταν, καλλιεργούσε και τα πωλούσε μόνος του στη λαϊκή κυρίως των Μοιρών. Τον θυμάσαι…;”

Στο σημείο όπου σταματήσαμε τον Δημήτρη , βρίσκεται το αποξηραντήριο -συσκευαστήριο και ένα- δύο μικρά περιβόλια με τα αρωματικά φυτά του. Εκεί μετά την αποξήρανση τα επεξεργάζεται στοιχειωδώς και τα συσκευάζει για τον έμπορα. ” Όλα γίνονται βιολογικά και με τα χέρια , αυτή είναι η διαφορά. Έστειλα σε κάποιο φίλο μια ποσότητα στην Ιρλανδία και μετά από ανάλυση που έκαναν έμειναν όλοι έκπληκτοι. Η ποιότητα των δικών μας βοτάνων τους άφησε όλους με το στόμα ανοικτό” , μας είπε, “…όσα και νάχω θα τα δώσω.” Η καλλιέργεια βοτάνων έχει πολύ ενδιαφέρον. Μας στηρίζει και η Περιφέρεια, ας είναι καλά…
Ακούστε και δείτε στο ΒΙΝΤΕΟ τι μας είπε ο Δημήτρης.